Klassiker: Gravplundraren

Titel Gravplundraren (The Body Snatcher) (1945)
Längd 77min

A ruthless doctor and his young prize student find themselves continually harassed by their murderous supplier of illegal cadavers.

Vad sägs som lite mer Boris Karloff för er denna månaden. Idag bjuds det på kanske inte rakt av renodlad skräck. Men en film som definitivt har skräckinslag i sig, och som vid dåtiden hade känts som en skräckfilm med lite högre standard. Jag säger det för att skådespelarna som medverkar är mer den typen du ser i dramafilmer, eller kritikerrosade filmer. Även regissören Robert Wise är mer känd för filmer som Sound of Music, West Side Story, Star Trek: The Motion Picture och en av mina personliga favoriter, The Day the Earth Stood Still (1951 versionen). The Body Snatcher är väl kanske inte min favorit av Karloff filmer, det är heller inte den bästa Karloff/Lugosi filmen. Men jag kan se att för den breda publiken faller filmen mer i smaken.

Den har en mer seriös tonad linje som den följer. I det att den inte visar så mycket våld eller mord. Den bygger mer på stämningen, och är dess starkaste punkt. Detta är en fantastisk och härlig 40-tals film att kolla på. Allt från skuggorna som ser bedårande ut, till bakgrunden och hur den fångar 1830-talet. Samt de sista 10 minuterna, som bara skriker härlig 40-tals skräckfilm.

Det är för övrigt den åttonde och sista filmen med Boris Karloff och Bela Lugosi i rollerna. Tyvärr blir Lugosi bortslängd åt sidan, får ingenting att göra. För att till slut få en patetisk utgång. Det är verkligen bittert att se idag, hur dessa två legender gick ut i deras sista film tillsammans. Av någon slump och ironin i allt, så kan man göra någon typ av symbol över att sista scenen mellan Lugosi och Karloff representerar deras respektive karriärer som den var i verkligheten.

Ännu en gång visar också Boris Karloff vart skåpet ska stå. Han briljerar ännu en gång. Denna gången som en ännu mer lömsk och ondskefull karaktär i John Gray. Som gräver upp och mördar folk för deras kroppar. Han gör det både för pengar och nöjes skull. Man märker att han njuter att vara på topp, och har allt funderat ut i minsta detalj. Karloff är mästare på denna typen av roller, och han gör verkligen ingen besviken här.

I sin helhet är The Body Snatcher en välgjord 40-tals skräckfilm. Boris Karloff regerar ännu en gång, och man bara måste älska honom för vad han gör med sina roller. Tyvärr blir det inte samma sak sagt om Bela Lugosi, som blir behandlad som skit nästan i filmen. Ytterst tråkigt att se på, och se honom gå ut med en sådan här roll i hans och Karloffs sista film tillsammans. Men även Henry Daniell är väldigt bra som doktorn McFarlane, och är nog den riktiga stjärnan här. Då allting kretsar kring honom, och har huvudcirkeln runt varje karaktär. Lägg på även snyggt foto och härliga sista 10 minuter som passar perfekt i bakgrunden på vilken Halloween fest. Det må kanske inte vara den mest underhållande av Karloff/Lugosi filmerna, inte ens min favorit. Men det är helt klart en värdig film att kolla på.