Klassiker: Gremlins

Titel Gremlins (1984)
Längd 106min

Låt det aldrig bli vått. Håll det borta från dagsljus. Och hur mycket det än ber om edt, mata det aldrig efter midnatt. Med dessa instruktioner, så lägger Billy Will beslag på sitt nya husdjur. Men djuret är något mycket mera än han önskat sig...

1. Inget starkt ljus
  2. Få honom inte blöt
  3. Mata aldrig honom efter midnatt

Detta är de tre reglerna, för att ta hand om en Mogwai. Råkar du dock få honom våt multiplicerar han sig och det blir fler Mogwais. Om dessa senare tar och äter efter midnatt, förvandlas de till elaka gremlins som bara ställer till problem.

Gremlins har på senare år blivit en julklassiker. Precis som med Die Hard är det en film som utspelar sig kring juletid. Men som man kan se när som. Men eftersom fler och fler läger märke till filmen. Desto mer blir det en jultradition att se filmen kring juletid. Ännu en gång är det en recension på en av mina absoluta favoriter. Jag har starka nostalgiska minnen av denna film. Som håller än idag.

Regissören Joe Dante har under hela sin karriär gjort filmer som är någon typ av homage till 50-talets sci-fi filmer. Hans filmer har dock aldrig riktigt varit kassasuccéer. Gremlins var hans stora film som tjänade in mest pengar. Och även hans bästa enligt många.

Handlingen är som följer. Det är julafton och Billy får en Mogwai i present av sin far. Fadern hitta Mogwain i en mystisk kinesisk butik, som sätter upp stämningen för resten av filmen. Vad som följer är att en incident händer, där Mogwai (som heter Gizmo) får vatten på sig och förökar sig. Problemet blir att dessa Mogwais är svårare att hantera, och tar och äter efter midnatt när de andra sover. Vilket resulterar i att de hamnar i någon typ av kokong, där de nästa dag kommer ut som gremlins. Resten av filmen är Billy och Gizmo försöker stoppa dessa gremlins, som springer amok i staden och skapar kaos. Där kommer bli mordoffer ska tilläggas.

Filmen har denna komiska underton, för de vet om att man som tittare inte tar gremlins på så stort allvar. De själva vill bara ha kul på bekostnad av människors liv. Humorn funkar otroligt bra, och underhållningen är på topp. Joe Dante lyckas att fånga den härliga känslan från 50-talets monsterfilmer. Men gör ändå en härlig 80-tals film av det. Udda nog, så fångar den också julkänslan förvånande bra. Allt från snön, till en omtalad scen där Kate (tjejen Billy är kär i). Talar om när hon fick reda på hur tomten inte är på riktigt (förlåt barn). Scenen kommer från ingenstans, stannar upp filmen helt. Men är så brutal samtidigt att den blivit så pass omtalad.

Förresten, räknas inte snö som vatten? Ja reglerna är inte så strikta. De är heller inte klart när midnatt börjar, eller när morgon är. Dessa reglerna gjorde Joe Dante också narr av och var självmedveten om de, i uppföljaren. Som jag för övrigt också rekommenderar. Väldigt underskattad.

Karaktärerna är minnesvärda. Gizmo och Billy gör till ett bra team som vi hejar på under filmens gång. Jag själv har en Gizmo leksak i form av ett gosedjur som är batteridriven. Så pass jag älskar honom och denna film. Men även folket i staden är minnesvärda. Allt från den äldre damen Ruby Deagle som är en riktig kärring. Till Billys far Randall som är en uppfinnare som aldrig lyckas uppfinna något som fungerar. Billys mor som har en klassisk scen där hon brutalt slaktar tre gremlins, hon vill man inte käfta emot. Eller Corey Feldman som Pete som är vän med Billy. Dick Miller dyker även upp som är med i alla Joe Dantes filmer.

Vad som också gör Gremlins så pass minnesvärd och bra, är dess effekter. Här är inget datagjort alls. Allting är animatronics och ser förbannat trovärdigt ut. Något av de bästa effekterna jag har sett på film. De gör också att varelserna känns mer levande. För mig är Gizmo levande och på riktigt. Men det är verkligen imponerande effekter, och varelserna känns äkta och att de existerar på riktigt. Smått förvånad att den inte var nominerad för en Oscar för dess effekter. Musiken är också en av de mer klassiska film themen man brukar höra i samband med andra kända film themes.

I sin helhet är Gremlins en av mina absoluta favoritfilmer, och en film som på senare år blivit en julklassiker. Jag tror många älskar den för dess blandning av humor och skräckelement. Det är ännu en av de 80-tals skräckfilmerna riktad åt barn. Som vi får allt för sällan idag. Karaktärerna är minnesvärda, musiken bra, härlig scenografi och effekterna några av de bästa. Joe Dante lyckas och vet hur man fångar den rätta känslan här. Udda nog är julkänslan också där, och fångar en härlig stämning på det hela. Jag antar jag inte är den enda som är galen för att njuta av denna klassiker under en högtid som julen. Så om din luftkonditioneringsapparat slutar fungera, eller din tvättmaskin blåser upp eller din videobandspelare drar ut. Innan du ringer reparatören slår på alla lampor, kolla alla garderober och skåp, se under alla sängar. För du kan aldrig vara säker, det kan bara vara en gremlin i ditt hus.