Guardians of the Galaxy

Titel Guardians of the Galaxy (2014)
Längd 121min

Marvels universum expanderar nu ännu längre ut i rymden när den våghalsige äventyraren Peter Quill stjäl ett mystiskt klot och blir föremål för en skoningslös prisjakt. För att undkomma fienden sluter han en motvillig vapenvila med den skjutglade tvättbjörnen Rocket, trähumanoiden Groot, lönnmördaren Gamora och den hämndlystne Drax. Tillsammans utkämpar de en storslagen strid som kommer avgöra hela galaxens öde.

Äntligen så är det dags för Marvels kanske mest okända (åtminstone här i Sverige) skara anti-hjältar att göra entré i våra vardagsrum, och vilken storstilad entré de gör. Jag minns klart och tydligt hur besviken jag blev när det annonserades att Guardians of the Galaxy skulle bli den andra Marvel filmen som skulle ha premiär under 2014. Men med den första Thor filmen i minnet och hur skeptisk jag var då, plus att postern till Guardians of the Galaxy faktiskt måste varit en av årets absolut ballaste med sina sköna homage till de gamla action/sci-fi rullarna, gjorde att jag faktiskt tog mig tiden och gav filmen en ärlig chans och passade på att se den bio vilket jag idag absolut inte ångrar.

Och nu när jag fick chansen att återigen stifta bekantskap med Star-Lord och gänget så är det med entusiasmen som påminner starkt om den jag kände som liten när jag visste att det vankades ett besök på bion för att se Star Wars för allra första gången. Den här gången kunde jag dock ta mig aningens mer tid till alla underbara små detaljer som finns i filmen, bara man är tillräckligt alert och med för att inte missa dem, visserligen så är det en del som syftar till delar av Marveluniverumet som vi fått tagit del av än här i Sverige. Men mycket är generellt från 70/80-talet och från de nyligen släppta Marvel-filmerna.

Nu när jag har sett filmen för andra gången försöker jag komma på vad det är som gör filmen så pass himla bra, är det de härliga karaktärerna? Eller är det kanske det sköna musiken (med på Soundtracket finns Blåblus och deras ”Hooked on a Feeling”)? Eller är det för att man inte har några etablerade karaktärer som publiken redan känner till att falla tillbaks på om något skulle gå snett och därför faktiskt har sett till att lägga ner lite tid, kärlek och engagemang att faktiskt leverera en kick-ass till film? Oavsett vad så tror jag att den film kommer att passa alldeles perfekt som ett litet platt paket så här lagom till den stundande julen.