Guardians of the Galaxy

Titel Guardians of the Galaxy (2014)
Längd 121min

"Guardians of the Galaxy" heter nästa episka äventyr från Marvel Studios. Filmen introducerar oss till en helt ny sida av Marvels universum. Skådespelarensemblen består av Chris Pratt som Peter Quill aka Star-Lord, Zoe Saldana som Gamora, Dave Bautista som Drax the Destroyer, Lee Pace som Ronan the Accuser, Benicio del Toro som The Collector, John C. Reilly som Rhomann Dey och Glenn Close som Nova Prime.

Äntligen är det dags att stifta bekantskap med nästa uppsättning av Marvel-hjältar (eller hjältar är det kanske synd att beskylla dem för att vara). När speltiden på lite (och då med betoning på ordet ”lite”) mer än två timmar har passerat så är det svårt att inte sitta och flina som en tok, flina som att det precis varit Kalle Anka och hans vänner firar jul på tv och strax efter det har tomten kommit och levererat årets skörd av klappar.

På samma sätt som man sitter och väntar på vad som komma skall på julafton, just för att man vet så väl om vad som komma skall, ungefär så sitter man och bara njuter inombords när man vet att det vankas Marvels senaste alster på den stora vita duken. Tar man och tittar tillbaka två år så hade vi en liknande situation, nämligen att Marvel presenterade ett überfläskigt äventyr, där 3/5-delar av ensemblen var sedan tidigare känd hos publiken. Det hela kändes en aningens crazy och med tanke på det var en del nya eller nyligen introducerade karaktärer så gick det ofattbart bra.

Precis den här känslan som jag fick för två år sedan, när jag för första gången såg The Avengers precis samma känsla får jag när jag får stifta bekantskap med Star-Lord, Rocket, Groot, Drax och Gamora. Visserligen så är det mer nytt för mig den här gången än var det var föra gången, och mer att ta in och smälta, vilket tyvärr är till en nackdel då man nästan behöver stanna upp och reflektera vilken karaktär som nyss introducerades/omnämndes.

Men det hela känns ändå acceptabelt och man hänger hyfsat med i svängarna och det är inte överdrivet mycket som eventuellt går förlorat gällande story och liknande bara för att man inte riktigt hänger med. Nog talat om det negativa, och nu istället till det positiva vilket skulle ta evigheter att rada upp då detta verkligen är en fest för de av lite mer nördigare natur. Som vanligt när det gäller filmer från Marvel Studios så sparas det inte på CGI/VFX/SFX-effekter och blandar man det hela med 3D så sitter man där underhållen som få.

När väl eftertexterna har rullat klart och man har sett den obligatoriska extra-scenen så vet jag riktigt vilken karaktär som jag hysa mest sympati för, och får så inte bara en, och inte två, utan hela tre karaktärer att vurma om, ja då är det bra det man har presterat. Personligen så skulle det inte förvåna mig om den här filmen golvar The Avengers när det gäller antal besökare och det på både en lägre budget (ungefär 50 miljoner dollar skiljer i filmernas budgetar) och ett större antal för biopubliken okända karaktärer än The Avengers.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (2 röster, genomsnitt: 4,00 av 5)