Gudar och Människor

Titel Gudar och Människor (Of Gods and Men) (1111)
Längd 122min

Ett kloster högt uppe i bergen i Maghreb, Algeriet, någon gång i mitten av 90-talet. Åtta franska kristna munkar lever i harmoni med sina muslimska bröder, men våld och terror tar långsamt över regionen. Trots den stadigt växande faran som omger dem blir de allt mer övertygade om att stanna, vad det än må kosta... GUDAR OCH MÄNNISKOR är ett hyllat franskt drama regisserat av Xavier Beauvois. Filmen är baserad på en verklig händelse från ett kristet munkkloster i Algeriet 1996 då sju franska munkar kidnappades och senare dödades när förhandlingarna mellan franska staten och en terroristgrupp bröt samman. Filmen vann Cannes Grand Prix vid festivalen i Cannes 2010 och är även utnämnt till Frankrikes Oscar®bidrag i kategorin Bästa utländska film.

I gudar och människor får vi stifta bekantskap med åtta stycken kristna munkar som lever i harmoni högt upp i bergen i Algeriet. Men ordningen är på väg att ändras när våld och terror långsamt tar över deras lugna vardag. Och frågan kommer upp om huruvida munkarna ska stanna kvar eller återvända till Frankrike.

Det första som slår mig när jag ser filmen är att den känns väldigt tvär och hastig i klippningen, inget negativt utan helt plötsligt så klipps en helt ny scen in och med en helt annan handling vilket gör att man rycker till även fast man sitter och aktivt följer filmen. Men ju längre in i filmen man kommer så bättrar det sig dels vad det gäller klippningen, men även historian blir mer gripande ju längre in i filmen man kommer, och man kan inte slita sig från munkarnas historia och vad som väntar dem.

© Sandrew Metronome Distribution Sverige AB 2010