Hail, Caesar!

Titel Hail, Caesar! (2016)
Längd 106min

De fyrfaldigt Oscar-belönade filmskaparna Joel och Ethan Coen (No Country for Old Men, True Grit, Fargo) har regisserat och skrivit manus till "HAIL CAESAR!" en stjärnspäckad komedi som utspelar sig under de sista skälvande åren av Hollywoods gyllene era. I rollerna ser vi Josh Brolin, George Clooney Alden Ehrenreich, Ralph Fiennes, Jonah Hill, Scarlett Johansson, Frances McDormand, Tilda Swinton, och Channing Tatum "HAIL CAESAR!" skildrar livet för en fixare på en stor Hollywood-studio som under en och samma dag råkar ut för en lång rad problem som han måste lösa.

Med så många stjärnor uppradade i en och samma film borde vi inte kunna få annat än en succé, eller hur? Tyvärr kan vi tydligen det. Två dagar efter att ha sett filmen kommer jag knappt ihåg den. Var den i färg eller svartvitt ens en gång? Och ja just det, den skådisen var ju med ja, det mindes jag knappt.

Jo, filmen var i färg, och alla skådisar gjorde bra jobb och förtjänar att minnas, men filmen i sig har en slags grå hinna över sig i mitt minne vilket fördunklar allt. Jag skulle nog inte kalla den rakt av dålig, men knappas heller bra. Skådespelarna gör som sagt bra insatser, speciellt Scarlett Johansson som spelar en inte särskilt trevlig och faktiskt rätt jobbig skådespelerska.  Men storyn bär inte. Det är lite hit och lite dit, ett hemligt hus, en grupp kommunister, en diva, en regissör som går i taket, två knasiga journalister, en påtvingad kärlekshistoria… Men inget som griper tag och får mig att fastna eller ens att skratta till någon gång då och då, vilket en komedi ändå borde kunna göra.

När eftertexterna rullar sitter jag där och känner – ingenting. Jag hatar inte, jag älskar inte. Jag drar inte en lättnadens suck att den är slut, men sörjer det inte heller. Den passerar mig bara, vilket sällan är en bra egenskap för en film.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (1 röster, genomsnitt: 2,00 av 5)