Happy Death Day

Titel Happy Death Day (2017)
Längd 96min

Från produktionsbolaget Blumhouse (Split, Get Out, Whiplash) kommer en originell och medvetet repetitiv thriller där en collegestudent (Jessica Rothe från La La Land) gång på gång tvingas återuppleva dagen hon mördas. I obehaglig detalj, och med samma plågsamma slut, repeteras hennes sista timmar i livet tills hon lyckats identifiera sin mördare. För regin står Christopher Landon (Paranormal Activity: The Marked Ones) och manus är skrivet av Landon tillsammans med Scott Lobdell.

Happy Birthday to you! Som present till din födelsedag, kommer du får återuppleva samma dag om och om igen. Just det, jag glömde nämna. Där är en galen mördare efter dig och mördar dig på nytt varje gång. Lyckligtvis så kan du återuppleva dagen om och om igen, tills du listar ut vem den hemliga mördaren är. Det är handlingen till Happy Death Day. Konceptet är inget nytt, det har gjorts förr. Senast i år hade vi ”Before I Fall”. Men jag vill nog ändå säga Happy Death Day är en rolig idé på hela konceptet. Faktum är så hade det kunnat fungera till ett spel också.

Filmen överlag är väldigt underhållande, och lyckas med ett fungerande koncept. Ja det har gjorts förr, men det fungerar i skräckfilms format. Det blir som ett mer fartfyllt mysterium, där man försöker lista ut vem mördaren är. Jag säger inte att filmen är banbrytande, eller extraordinär. Men en underhållande tid är vad filmen bjuder på, och levererar på den fronten. Jessica Rothe som spelar huvudrollen höjer även filmen. Hon gör ett väldigt bra jobb och övertygande som ”kappa” tjej. Hennes karaktär hade lätt kunnat bli en irriterad en. Men de hittade den rätta balansen med hennes skådespel, som gjorde att vi hejade på henne hela vägen igenom.

Filmen har dock ett par svaga saker med sig. Främst så gillade jag inte slutet. Jag tycker den hade ett perfekt slut, som hade kunnat lämna tittaren öppen till om hon gjort det rätta, och kommer få se en ny dag. Eller återuppleva samma dag igen. Men istället fortsätter filmen i en 15 minuter, med en twist. Jag befarade och kände på mig redan halvvägs in i filmen. Att detta är den typen av film som säkert kommer ha det där ”typiska” twist slutet. Vilket den också hade. Jag brydde mig inte särskilt mycket om twisten, och försvagade filmen. Balansen mellan skräck och komedi fungerar, men det kanske inte blir så mycket skräck som man hoppats på. Men med ett sådant här koncept är det nog svårt att få något att vara läskigt, när man ändå vet att personen bara kommer vakna om på nytt. Även de dramatiska stunderna fungerade sådär. Det var väl mer att jag kände filmen inte behövde någon större mening och lärdom bakom sig. Men huvudpersonen måste ju ändå lära sig en läxa genom filmens gång.

Designen på mördaren är också något jag tycker ändå ser cool ut. Det är samma designer som gjorde Ghostface i Scream filmerna. Inte för jag tror denna kommer bli lika känd. Men jag kan ändå se den bland de nyare kända skräckikonerna som börjar poppa upp nu under 2000-talet. Masken har den typen av aura av sig. En annan cool sak är själva Universal loggan som spelas upp i början. En liten detalj kanske, men jag diggade det. I början spolas loggan tillbaka två gånger, som om man upplever den på nytt. Kul liten grej, som inte behövdes men gjordes ändå.

I sin helhet är Happy Death Day en underhållande skräckfilm som levererar på just faktorn underhållning. Konceptet har gjorts förr, men här fungerar det i skräckfilms formatet. Filmen lyckas balansera humor och skräck rätt så bra också, även ifall humorn tar över lite för mycket ibland. Jessica Rothe som huvudpersonen höjer även filmen med en trovärdig och sympatisk insats. Slutet är filmens största nackdel, samt de dramatiska stunderna brydde jag mig inte särskilt mycket för. Överlag lyckas ändå filmen hålla ett bra tempo och ett hyfsat bra mysterium om vem mördaren kan vara. Även ifall man förutspår att där kommer vara en twist rätt så tidigt. Men jag tror det viktigaste av allt är att filmen själv, vet vad det är för typ av film den är. De nämner till och med Groundhog Day i den. Ta och poppa lite popcorn, och ha en riktig Happy Death Day på er alla!