Her

Titel Her (2013)
Längd 126min

Från den unike och Oscar®-belönade filmskaparen Spike Jonze(bästa originalmanus 2013) kommer en originell kärlekshistoria om vår ständigt föränderliga syn på intimitet – och de risker som medföljer – i dagens moderna värld.

Ibland händer det att man har ingen som helst aning om vad det är man precis ska se, och det var precis så för mig när jag skulle sätta mig och kolla på ”Her”. Till en början så känns det lite sisådär och det var en aningen svårt att försöka placera filmen eller åtminstone försöka förutse vart filmen ska ta vägen. Bland det första man möts är en Joaquin Phoenix som upplevs sympatisk, oerhört sympatisk för att vara Joaquin Phoenix, men nu är det antagligen jag som är för färgad av mina tidigare erfarenheter med hans prestationer.

Allt eftersom filmen rullar på så känns det mer och mer trevligt och varmt, och jag känner hur jag mer och mer börjar bli lite kär i filmen, och inte bara film i sig utan även, de delar som tillsammans skapar denna underbara film, eller vad sägs om ett underbart foto av Hoyte van Hoytema eller för den delen den lite mer anonyma men ack så underbara insatsen från Scarlett Johansson som med sin underbart socker söta prestation (mer än så tänker jag inte spoila) får mig stundvis känna mig alldeles knäsvag och bubblig. Tar man sedan och tittar på Phoenix och hans prestation så blir jag oerhört förvånad att han faktiskt är kapabel att spela en roll där man faktiskt känner sympati (Ja! Jag är seriös!) för honom och hans karaktär. Och den som kan få Phoenix sympati-bar, tja han kan då allt göra film.