Hitman: Agent 47

Titel Hitman: Agent 47 (2015)
Längd 96min

En genetiskt programmerad yrkesmördare med övermänskliga krafter och en likasinnad ung kvinna gör upp med en ondskefull organisation som försöker skapa en armé av mördarmaskiner.

Så var det återigen dags för att få stifta bekantskap med den oerhört charmiga (observera ironimätarens utslag) men ändå högst effektiva agent 47 som alltid ser till att få sakerna gjorda och allt som oftast ett ganska så smart och snyggt sätt. Aldrig tidigare har man fått se en pianosträng komma så pass väl till användning än när det handlar om att eliminera folk.

Som de allra flesta antagligen vet vid det här laget så är förlagan hör och häppna ett TV-spel som faktiskt är utvecklat av en dansk studio, vilket är ju faktiskt lite häftigt i sig, då bevisar de ju att den kan annat än att brygga dryck på korn, humle och malt, missfärga korvarna röda och inte prata rent utan en massa goja i munnen. Skämt åsido och nog pratat om detta! Intressant är att man återupplivar detta, dels själva genré där det faktiskt är ett bra tag sedan sist vi fick se något vars förlaga faktiskt kommer från ett TV-spel, visserligen så vet jag att det är flera produktioner på väg men kan dessa helt enkelt bero på att denna blev gjord?

Tar man och tittar på själva filmen så är den tyvärr varken bu eller bä, vilket man kanske kan förvänta sig då det känns som att den katergori av filmer är oerhört svåra att rent konkret gör något vetigt av. Dock så är det inte helt värdelöst uan duger fint som sällskap tillsammans med en fett sliskig pizza en grådassig söndag där man tog ut svängarna alldess för mycket under så väl fredagen som lördagen. En liten trevlig detalj som räddar skeppet från de absolut värsta av sågningar är att filmen oväntat nog ändå är vacker att se på. Både var det gäller kompostioner, utsnitt men även cool och tuff grafik som används i och runt alla häftiga gadgets som brukas igenom filmen.