Klassiker: Hitta Nemo (3D)

Titel Hitta Nemo (3D) (Finding Nemo)
Längd 100min

Möt Nemo, en ung och nyfiken clownfisk som fångas av en sportdykare och hamnar i ett akvarium på en tandläkarmottagning i Sydney. Nu är det upp till Marvin, Nemos ängslige pappa att rädda honom! Han får sällskap av den hjälpsamma men väldigt glömska fisken Doris och tillsammans ger de sig uti det stora farliga havet.

Hitta Nemo är en strålande resa om tillit, hopp, vänskap, att stå mot sin rädsla och bandet mellan en fader och son. Vi får i början ta del av den beskyddande fadern som själv är otroligt rädd för havet efter tidigare händelse. Vi tar ett djupt andetag och följer med Marlin på hans unika resa där han upplever hinder tillsammans med fisken Doris. Vi får träffa unika karaktärer som alla har sin del i filmen. Pixar fortsätter imponera oss med något unikt efter storfilmer som Toy Story, Monster Inc. och Små Krypsliv.

Och denna film är inget undantag. Med hjälp av datoranimation har dem skapat en enastående värld som vi aldrig sett den innan och heller inte kan få nog av, stora som små ska inte behöva gå miste om detta. Vi får dyka med under havsytan bortom vår egen värld och ta del av kärlek, humor, rädsla, ensamhet, vänskap. Vi underhålls under dem 2 timmarna då man inte kan få nog av Marlin, hans vän Doris och alla utomordentliga karaktärer och den fantastiska screenplayen.

Om barn kommer spola ner sina fiskar i toaletten för att rädda dem eller aldrig mer vilja äta lax kan man förstå dem. Den är otroligt välgjord och arbetad, den skiljer sig från andra animerade filmer. Där vi nu har en bra berättelse många relatera till och dessutom en fantastisk skapad värld. Budskapen i filmen är många, alla som ser filmen går ifrån biosalongen tror jag tar med sin egna uppfattning efter sina värderingar. Men det är ingen chans att ni inte kommer lämna filmen oberörda. Vi lär oss att bandet mellan en far och son är ostoppbar.

Soundtracket är någonting jag dessutom vill höja, det är en stark punkt i dem allra händelserika och betydelsefulla scener. Då kompositören Thomas Newman stärker bandet mellan karaktärerna och publiken som på ett sätt får oss mer berörda och upprymda under filmens gång.

Något jag måste ge dem beröm för att vi inte har fått en prequel på dessa 10 år efter filmens premiär utan dem låter Hitta Nemo stå på egna ben och inte dra ut på antingen historien eller karaktärerna. Även om vi inte kan få nog av clownfisken. Andrew Stanton som regisserade originalet från 2003 planerar dock en ’’Hitta Nemo 2’’ med premiär 2016. Han överväger dessutom uppföljare till andra Pixar klassiker som Monsters Inc. Jag håller tummarna på att dem inte gör oss besvikna och låter generationer efter oss ta del av Pixars mästerverk.

Hitta Nemo från 2003 kommer nu ut i en ny tappning i 3D. Jag som haft äran att upplevt den både i 2D och 3D kan tycka att 3D versionen inte utmärker sig extraordinärt men helt klart en fin upplevelse. Just den varma känslan man får av alla färger, berättelsen och resan i det stora blå. Skaparna av denna film har skapat en underbar värld som vi får följa med på och jag kommer alltid tycka Hitta Nemo är en av Pixar’s bästa filmer.

© Disney/Pixar