Home Again – Kärleken flyttar in

Titel Home Again – Kärleken flyttar in (Home Again) (2017)
Längd 97min

Alice Kinney (Reese Witherspoon) är nyseparerad och beslutar sig för att flytta tillbaka till hemstaden Los Angeles med sina två döttrar. Under en blöt utekväll på sin 40-årsdag möter Alice tre unga aspirerande filmmakare i behov av bostad. Hon går med på att låta killarna bo i hennes gästhus tillfälligt, men hennes oväntade nya familj och nya romans får ett abrupt avbrott när hennes ex-make dyker upp.

Här är en recension på en film ni aldrig hört talas om. Inte nog med att filmen först har premiär om en månad på bio, men jag tror heller ingen riktigt bryr sig om denna filmen. Det är en romcom med Reese Witherspoon regisserad av dottern till Nancy Myers (en känd person inom genren). Allt där har ni redan fått en någorlunda film i huvudet, och den filmen ni har fått i huvudet genom att läsa handlingen. Är nog inte långt ifrån den riktiga filmen.

Här finns inget nytt att hämta för verken romcom fans eller filmälskare överlag. Det är precis vad utbudet lovar, och det man får. Filmens handling i sig är inte särskilt spännande heller. Faktum är så står inga större krav på spel. De tre studenterna som försöker bli filmskapare går det faktiskt bra för under hela filmens gång, alla de som vill jobba med film hade önskat att få hamna i deras position egentligen. Reese Witherspoon försöker få igång sitt kärleksliv igen, flörtar med en av studenterna, knas inträffar när hennes ex-make besöker, döttrarna kommer bra överens med studenterna, och ja ni kan lista ut resten själv. Det enda som kom lite av en ”chock” var väl hur allting sluta. Men inget jag la allt för mycket krut på.

Humorn är heller inte särskilt rolig, tyvärr. Jag önska att filmens trots allt hade roliga saker i sig, men där fanns otroligt lite skratt. Faktum är så skrattade jag nog bara en gång, och den gången var det för hur fjantig filmen blev mitt i allting. Under tre tillfällen vid filmens gång, så blir det lite av ett montage. Där personer sitter runt ett middagsbord och äter/dricker. Samtidigt som alla skrattar och ler så visas det i lite slow-motion, och i bakgrunden spelas någon spansk salsa balad från 90-talet. Detta skrattade jag åt, för det såg så förbannat löjligt ut. Liksom kolla så glada dessa personerna är.

I sin helhet är där inget märvärdigt eller speciellt med denna filmen. Ingen kommer riktigt bry sig när den släpps, förutom kanske dejter som inte vill gå på skräckfilmer. Men filmen överlag är inte skit, eller dålig. Men bara bortglömd och lat av sig. Ingenting står på spel. Skådespelarna gör inget större anspråk. Även ifall Reese Witherspoon ser snygg ut. Humorn är nog filmens svagare punkt. För en romcom film gör den sitt jobb, men det är klart det finns betydligt bättre och mer välgjorda romcom filmer där ute. Men om du bara vill ha något enkelt att titta på en regnig söndag, funkar denna utmärkt. Men inget jag kan se någon springer till biograferna för att se.