Home

Titel Home (2015)
Längd 94min

Häng med på årets mest fartfyllda komedi från skaparna av Draktränaren och Shrek! När en grupp utomjordingar på flykt undan sina fiender väljer att gömma sig på vår planet, råkar den vänliga men klantiga Oh avslöja dem och blir utstött. Han träffar då tonårstjejen Tip och tillsammans ger sig det omaka paret iväg på en fartfylld jorden-runt-resa som förhoppningsvis ska föra dem HEM!

I dagens läge är det förhållandevis enkelt att hålla sig ajour och uppdaterad med vad som händer i filmbranschen, vad som är på gång och så vidare, är det dessutom något som en större samling människor, ja då pratas det så klart om det och idag så har ju sociala medier så som till exempel Facebook blivit ett naturligt sätt att interagera med de man dels känner, men även för den delen de man inte känner. Så när det kommer en roliga, underhållande och framför allt spännande trailer så är det ju en oerhört stor chans att det delas vidare, precis som i det här fallet med den här filmen.

Så när väl trailern och tillhörande information att bland annat Jim Parsons skulle låna ut sin röst till den underbart charmiga karaktären ”Oh” så blev jag än mer exalterad. Visserligen så känner man igen mycket av karaktären ”Oh” i Jim Parsons tolkning av ”Sheldon” från TV-serien ”The Big Bang Theory”, så det känns väl kanske inte jätte innovativt, men för den delen så känns det inte oerhört uttjatat för den delen heller. Utan det känns intressant och man sitter där lite lätt på spänn för att verkligen vara med när nästa tokighet kommer.

Som vanligt när det är en barnfilm så ligger en sensmoral som känns av en mer i dessa typer av filmer, för trots allt så ju deras huvudgrupp barn och varför inte passa på att lära dem lite vet, och även fast det sensmoralen i sig är långt ifrån ny och den har i grova drag blivit berättad för så är det fortfarande något som tåls att berättas om och om igen så att nya och återigen nya generationer barn förhoppningsvis får någorlunda vettiga åsikter till senare i livet. Förutom att filmen är så där lagom och på något sätt skönt barnslig så är det ganska så intressant hur man inte bara väljer att en av huvudkaraktärerna ska vara av icke kaukasisk härkomst, men även att man aktivt berätta för publiken vart karaktären kommer ifrån och där igenom sätter ner foten mot rasdiskriminering.