Hotell Marigold

Titel Hotell Marigold (The Best Exotic Marigold Hotel) (2011)
Längd 124min

En imponerande rollista lyfter denna underhållande och romantiska komedi från regissören till Shakespeare in Love. När sju panka britter reser till ett seniorhotell i Indien blommar både vänskap och romantik upp när de berör varandra på ett helt oväntat sätt. De upptäcker att livet och kärleken kan få en nystart om man bara bejakar nuet och släpper taget om det förflutna.

Om jag tänker Engelsk film så är det endast två (tyvärr) genrer som dyker upp i mina tankar, det ena är kostymdrama och det andra är feelgood-dramer, och de sistnämnda har jag varit en stor fan av sedan jag för första gången så ”Notting Hill” och ända sen dess så har man lyckats producera mer eller mindre lyckades filmer i samma koncept. Tittar man en närmare titt på den här ensemblen så känner jag hur jag entusiastiskt hoppar till (nästan lite för mycket) med tanke på att precis alla som är något när det kommer till det ädla yrke som är skådespeleri är, så är det inte mycket man kan önska sig när man ser en ensemblen av denna kaliber. Men samtidigt så tänds en liten varningslampa som ack så varsamt påminner om uttrycket ”Ju fler kockar, desto sämre soppa”.

Men trots det så blir det aldrig obekvämt eller för den delen tunt med utrymme för samtliga stjärnorna, utan de visar istället vilka professionella aktörer som de är och ser till att allesammans lyfta filmen och det med råge dessutom. Visserligen så finns det självfallet delar av filmens berättelser som kanske inte är så jätte önskvärda, men som ändå ligger och balanserar av det hela från att bli ”ouppnåeligt perfekt”. En annan sak som man lyckas att pricka in är att man faktiskt ser till att utnyttja de underbart vackra och visuella som finns på inspelningsplatser så som i Indien, jag som tidigare känt mig neutral och tenderat till att vara avig till att besöka landet känner att jag skulle kunna tänka mig att besöka landet enkom för de underbara miljöerna som filmen erbjuder.