Inception

Titel Inception (2010)
Längd 148min

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) är en skicklig tjuv, den absolut bästa i den farliga konsten i att extrahera: att stjäla värdefulla hemligheter från djupt inne i det undermedvetna under drömstadiet när hjärnan är som mest känslig. Cobbs ovanliga förmåga har gjort honom till en åtråvärd spelare i denna förrädiska nya värld av industrispionage, men det har också gjort honom till en internationell flykting och kostat honom allt han någonsin älskat. Nu erbjuds Cobb en chans till försoning. Ett sista jobb skulle kunna ge honom tillbaka hans liv men bara om han kan uppnå det omöjliga - Inception. Istället för den perfekta stöten, så måste Cobb och hans grupp av specialister lyckas med det omvända; deras uppgift är inte att stjäla en idé utan istället att plantera en. Om de lyckas så skulle det kunna vara det perfekta brottet. Men hur mycket planering och expertis de än har så kan inget förebereda gruppen på den farliga fienden som verkar förutse alla deras drag. En fiende bara Cobb kunde ha förutsett.

Hypen hade sällan vart så stor inför en film som den som rådde innan Inception kom, det var filmen som verkligen alla talade om och som alla längtade efter att se. När den väl hade biopremiär så blev succén ett faktum. Inception handlar om tjuven Dom Cobb som utnyttjar svagheten i människan när den sover och drömmer, väl i drömmen så kan han stjäla viktig information eller för den delen plantera tankar hos en enskild individ, något som kan få ödesdigra resultat om något skulle gå fel.

Tyvärr hann inte jag med att se filmen förrän den kom ut på Blu-Ray och det är nästan lika bra det, eftersom filmen tillhör den genre av som man kan se om och om igen och ändå så hittar man alltid nya saker i filmen. Det kan till exempel vara att en dialog får en helt annan mening vid en andra titt eller så är den så till bredden fylld med detaljer att man inte hinner se allt vid första gången.

Skådespelarnas insatser är självfallet top-of-the-line och med Leonardo DiCaprio i spetsen. Leonardo som för övrigt vid det här laget känns som en gedigen skådespelare som omsorgsfullt kan välja och vraka roller efter succéer så som ”Titanic” och ”The Aviator”, självfallet råkar även han som vilken annan skådespelare som helst då och då välja rötfilmer som till exempel ”Shutter Island”.

För att återgå till filmen så kan jag ju utan att överdriva säga att det var en av fjolårets bästa och den liknar till stora delar en av mina favoritfilmer, ”The Fight Club” som även det är en film som tillhör kategorin över filmer som man aldrig kan se för många gånger. Lägg dessutom till snygga effekter och alldeles underbara actionscener så har du fått Inception.