Klassiker: Indianernas djävulsrit

Titel Indianernas djävulsrit (The Manitou) (1977)
Längd 104min

A psychic's girlfriend finds out that a lump on her back is a growing reincarnation of a 400 year-old demonic Native American spirit.

Jag vet inte var jag ska börja med denna filmen. Så vi har en kvinna som har en tumör på ryggen. Det visar sig dock senare vara ett mänskligt foster, där en 400år gammal indian har bosatt sig. Tony Curtis anlitar då en indiansk medicinman för att hjälpa honom och hela situationen. Slutet är en enda stor WTF scenario efter den andra. Det är lika bisarrt som det låter. Vilket gör en besviken att första timmen är ganska så tråkig. Förutom ett par få underhållande och skrattretande scener. Är första timmen ganska så utdragen med en del prat, och förklaring för vad som är på ryggen.

Det är först när karaktären John Singing Rock (ja det är hans riktiga namn) dyker upp, saker och ting börjar hända. Han är också den mest intressanta karaktären i hela filmen. Burgess Meredith dyker också upp på ett hörn. Men hans karaktär tillför absolut ingenting. Han säger saker tittaren redan vet om, och vips så är han borta. Men bara för det är Burgess Meredith blir filmen och intresset högre och bättre. Men faktumet kvarstår. Han hade kunnat klippts bort från filmen, och ingen skillnad hade gjorts.

Slutet är som jag skrev en enda stor WTF. Jag vill nästan skriva i detalj vad som händer, men samtidigt vill jag att folk som inte sett filmen ska gå in överraskade. För det är nog bästa sättet att se filmen. Tillsammans med någon eller några sent på kvällen. Jag fick ett par goda skratt bara av mig själv. Så ja, det är den typen av film. Skrattretande dålig. Så ju mindre man vet om slutet, desto större njutning kommer man få av allting som inträffar. Bara njut av bisarrheten och allt WTF omkring.

I sin helhet är The Manitou inte direkt en film jag rekommenderar. Den första timmen är ganska så tråkig, med få goda underhållande skratt för dess dålighet. Men vad som gör upp för det är från när karaktären John Singing Rock (älskar det namnet) dyker upp. Då får man det man vill ha utav filmen, och se till att njuta extra mycket. Det är verkligen en unik film på sitt egna sätt. Fast unik på ett dåligt sätt. Vilket gör detta till ett perfekt exempel på en skrattretande dålig film. Samla ihop lite folk och se för er själva, av nyfikenhets skäl då såklart.