Insidan ut

Titel Insidan ut (2015)
Genre ///
Längd 95min

Tittar du ibland på någon och undrar vad som pågår i deras huvud? Disney/Pixars Insidan ut tar dig med på en fartfylld resa genom medvetandet för att besvara den frågan. Inuti 11-åriga Jennys hjärna jobbar fem känslor hårt på huvudkontoret, ledda av optimisten Glädje. Hon gör allt för att Jenny ska förbli lycklig vad som än händer, och vid sin sida har hon de andra känslorna Rädsla, Ilska, Avsky och Vemod.

Vad som egentligen försiggår i någon annas huvud har vi väl alla funderat på ibland? Här får vi ett möjligt svar, på ett varmt, mysigt och humoristiskt sätt. Den viktigaste tanken att ta med sig efter filmen, för alla, tycker jag är att vi inte ska fördöma vissa känslor och försöka kväva dem, för även till synes negativa känslor kan leda till bra saker. Mer än så vågar jag inte säga av rädsla att riskera att spoila filmen för de som inte sett den än.

Hur som helst är detta som sagt en riktigt mysig film som i bästa Disney-anda bjuder på både skratt, igenkänning och en och annan tår. Jag gillar även att Disney inte längre enbart presenterar prinsessagor där slutmålet är att hitta sin stora kärlek. Här är det full fokus på att huvudpersonen ska må bra själv, vilket är en rätt så viktig del i livet. En annan detalj som jag reagerade på är att trots att det hela utspelar sig i en flickas huvud finns det även manliga karaktärer bland känslorna, något som kan tyckas självklart att det borde göra, men det är nog lätt att falla in i träsket att göra tjejers känslor tjejiga så att säga. Om jag inte minns fel är detta exakt vad som gjordes med den korta scen där vi får se föräldrarnas hjärnkontor.

© Disney/Pixar