Insidan ut

Titel Insidan ut (Inside Out) (2015)
Genre ///
Längd 94min

Att växa upp kan vara knepigt, och för den unga flickan Jenny är det just så. Hennes pappa får ett nytt jobb och familjen flyttar från det trygga livet i en småstad till storstaden San Francisco. Precis som alla andra så styrs Jenny av sina känslor; Glädje, Rädsla, Ilska, Avsky och Vemod. Känslorna bor i Huvudkontoret, ett kontrollcentrum inuti Jennys hjärna där de hjälper henne genom det dagliga livet. Jenny och hennes känslor kämpar med att anpassa sig till en ny stad, ett nytt hus och en ny skola – det blir lite mycket på en gång och det utbryter tumult i Huvudkontoret.

Vissa filmer är svåra att recensera på grund av att man inte tycker just någonting om dem, att de inte berör alls. Man kommer ut ur biosalongen i något slags zombietillstånd, och medan man stapplar hemåt försöker man desperat komma på något annat att plita ner än ett enda stort ”gäsp”.

Insidan Ut är svår att skriva om av precis motsatt anledning. Det är nästan omöjligt att hålla sig intellektuellt analyserande när det man egentligen vill göra är att hoppa upp och ner, dansa runt i ring, starta en liten sekt, knacka dörr och berätta för hela världen varför de borde se den här filmen. Men jag ska andas djupt, sätta mig ner och göra något slags försök till professionalism.

Insidan Ut handlar om vad som försiggår i allas våra huvuden, men först och främst i 11-åriga Jennys. Hennes fem grundkänslor, Glädje, Vemod, Avsky, Rädsla och Ilska samarbetar på huvudkontoret, utformar hennes minnen, hjälper henne genom vardagen. Men när hon genomgår en jobbig flytt från Minnesota till San Fransisco blir det kaos, och i stridens hetta sugs Glädje och Vemod ut från huvudkontoret och försvinner bort i djupet av Jennys medvetande. Medan de kämpar för att hitta hem genom långtidsminnet slås Jennys liv sakta men säkert i spillror.

Det är nog bara Pixar som kan göra en riktigt rolig och spännande barnfilm om så djupa, tunga och invecklade ämnen som dessa. Om hur kämpigt det kan vara i den där brytpunkten i uppväxten när man plötsligt slutar vara barn och får möta sina första riktiga svårigheter. Om hur alla komponenter inom oss behövs och gör nytta, även de pusselbitar som vi kanske försöker gömma undan eller stänga inne. Om hur det går till att bli den man är. Det är klipskt och fantasifullt berättat, och det berör verkligen på djupet.

Men vad som gör denna film så fantastisk är inte bara dess emotionella substans, utan kvalitén på precis allting runtomkring. Pixar har verkligen överträffat sig själva när det kommer till animation, det här är den absolut snyggaste filmen de gjort. Karaktärsutformning, minspel, miljöer, allting är extremt detaljrikt och känns genomarbetat ned till atomnivå. Kontrasten mellan Jennys gråa verklighet och hennes inre, där allting tycks bestå av färgglad, glödande energi ger dessutom en fantastiskt häftig effekt.

Utöver allt ögongodis bjuds det också på varm och underfundig humor, av den typen som roar alla åldrar utan att röra sig över den yngre generationens huvuden. Jag är också mäkta imponerad av röstarbetet från filmens skådespelare, till skillnad från många andra dubbade filmer fungerar denna film alldeles utmärkt på svenska. Ulla Skoog som Vemod sticker ut särskilt, gör rollen helt till sin egen och är rent ut sagt alldeles underbar.

Ärligt talat, allting med det här spektaklet är alldeles underbart. Jag växlar mellan att skratta högt och torka en flod av tårar från halsen, och jag känner hur filmen gräver sig in i mitt hjärta och tar sin plats som ny, självklar favorit.

Jag inser att detta inte är den mest nyanserade av texter, men det beror helt enkelt på att jag inte har ett dyft att klaga på. Insidan Ut är så nära perfektion man kan komma. Det enda som återstår för mig som nyfrälst är att starta min sekt. Vi ses snart i en dörröppning nära dig.

*Dingdong*

– Har du tid att prata en minut om vår allsmäktiga frälsare Pixar?

© Disney/Pixar