Insidious: Chapter 3

Titel Insidious: Chapter 3 (2015)
Längd 97min

INSIDIOUS: CHAPTER 3 är den mest skrämmande filmen i serien hittills. Den är skriven och regisserad av en av skaparna till Insidious, Leigh Whannell, och utspelar sig flera år före händelserna i de två första filmerna. I detta kapitel möter vi den aspirerande skådespelerskan Quinn Brenner (Stefanie Scott) som plötsligt känner att hennes döda mor försöker kontakta henne. Hon tar därför kontakt med ett begåvat medium – Elsie.

En envis trend de senaste åren är att låta filmer breda ut sig till trilogier, oavsett om det finns substans så det räcker eller inte (jag tittar åt ditt håll, Peter Jackson). Insidious-franchisen vill inte vara sämre. Men frågan är om alla goda ting verkligen är tre?

Denna prequel, som utspelar sig några år innan första filmen, kretsar runt tonårsflickan Quinn Brenner (Stefanie Scott). Hon är nyfiken på andevärlden då hon vill få kontakt med sin avlidna mamma, men det väsen som får upp ögonen för henne är allt annat än hennes ömma moder. Mediet Elise (Lin Shaye) rycker motvilligt in.

Det som var roligt med åtminstone den första Insidious, var att den faktiskt bidrog med lite originalitet till skräckgenren. Gängse konventioner blandades med nya grepp och absurda bilder, med ett riktigt otäckt resultat. Den tanken har man helt övergivit här. Istället är filmen tokigt förutsägbar och på alla sätt bara en alldeles vanlig, medioker skräckis. Den är dessutom mindre proffsigt filmad jämfört med de andra två, och både regi och skådespeleri är betydligt sämre.

MEN! Man behöver faktiskt inte haka upp sig på att detta är en del av en trilogi! Sedd bara till sig själv är Insidious 3 en jumpscarekavalkad i rask takt som faktiskt är riktigt underhållande. Man får inte en lugn stund, både nerverna och äckelmagen får sitt, och är man bara inställd på en mysig skräckupplevelse à la Spökhuset på Gröna Lund kommer man inte bli besviken. Den står stadigt på egna ben, och när jag om några månader får syn på den i fyndlådan hos närmsta bensinmack kommer jag nog plocka med mig ett exemplar.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (2 röster, genomsnitt: 2,50 av 5)