Insurgent

Titel Insurgent (2015)
Längd 119min

I THE DIVERGENT SERIES: INSURGENT höjs insatserna för Tris som söker efter allierade och svar i de dystopiska ruinerna av ett futuristiskt Chicago. Tris och Four är nu på flykt från Jeanine, ledaren för den makthungriga falangen De Lärda. De måste försöka ta reda på vad det var som Tris familj offrade sina liv för att skydda och varför ledarna för De Lärda gör allt som står i deras makt för att stoppa dem. Tris är plågad av sina tidigare beslut men gör allt som står i hennes makt för att skydda dem hon älskar. Samtidigt ställs hon inför den ena omöjliga utmaningen efter den andra när hon, tillsammans med Four, försöker få fram sanningen om det förflutna och slutligen framtiden för deras nya värld.

”Insurgent” är den andra delen i ”The Divergent Series” och fortsättningen på ”Divergent”  som handlar om att Tris Prior är på flykt tillsammans med sin kille Four och hennes bror Caleb. Samhället med dom fem falangerna har blivit instabilt och leds av dom lärda vars ledare Jeanine vill göra allt för att hitta Tris och dom andra som kan slita sönder samhället. Upproret mot samhällets har blivit starkare och Tris finner en oväntat allians med dom falanglösa.

Jag måste få erkänna att jag är lite osäker om vad jag ska egentligen tycka om den här uppföljaren men jag kan definitivt säga att den är långt ifrån hur bra första filmen var. Skådespeleriet av Shailene Woodley som Tris är helt okej och jag har sett bättre prestationer av henne i andra filmer. Skådespelarinsatserna av Theo James, Kate Winslet, Ansel Elgort, Miles Teller, Jai Courtney, Maggie Q och Zoe Kravitz är inte så mycket att uppmärksamma, dom kör på som ett stillagående tåg. Nya ansikten som finns i den här filmen är bl.a. Naomi Watts, Octavia Spencer och Daniel Dae Kim. Visst höjer Naomi Watts intresset för filmen något och både hon och Kate Winslet i samma film tackar man väl inte nej till.

Trots att filmen har en del actionsekvenser så har tempot trappats ner i jämförelse med förra filmen. Filmen är tillräckligt våldsam för att 15 års gränsen ska vara berättigad och helt förståerligt att den har den åldersgränsen. Filmen i övrigt är snyggt filmad med mycket bra specialeffekter. Musiken är helt okej men jag hade gärna föredragit lite mer sånger i filmen som förra filmen hade, förra filmen hade fyra sånger med Ellie Goulding vilket jag hade gärna föredragit i den här också. ”The Divergent Series” kan lätt jämföras med ”The Hunger Games” men där är ”The Hunger Games” strået vassare. ”Insurgent” är som sagt en något svag uppföljare men mer än godkänd.