Into the Woods

Titel Into the Woods (2014)
Längd 125min

Från regissören av Chicago kommer en annorlunda saga i den stjärnspäckade och storslagna musikalen Into The Woods. Klassiska karaktärer som Askungen, Lilla Rödluvan och Rapunzel får sina öden omskrivna då en barnlängtande bagare och hans hustru ger sig ut i skogen för att häva en häxas (Meryl Streep) förbannelse

Jag vet ärligt talat inte riktigt vart jag ska börja när jag ska recensera denna film. Jag måste erkänna att jag kanske var aningens för trött när jag såg den för att uppskatta den till fullo.

Vissa (de flesta) filmer kan man titta bort några sekunder utan problem att hänga med i handlingen. Så är inte fallet här. Skulle du blinka lite för länge eller vända dig om för att ta lite popcorn så har en karaktär dött, en ko rymt eller en jätte dykt upp som inte var där förut. Det är ett ruskigt tempo helt enkelt, vilket förklarar varför det var en dum idé att se den när jag var lite halvt seg sådär. Jag hade förväntat mig en lagom skön filmatisering av Disney, i stil med Cinderella och liknande filmer, men tji fick jag. Nu har jag ju inte heller sett eller läst någon annan version än just denna film, så jag visste egentligen inte vad jag skulle vänta mig, så får nog skylla mig själv lite där.

I alla fall, som ni kanske förstått är detta inte den vanliga gulliga Disney-sagan som slutar med ett ett bröllop på slottet och alla levde lyckliga i sina dagar. Storyn är baserad på många välkända karaktärer från sagornas värld, men sagorna i sig uteblir många gånger, vilket överraskar en litegrann eftersom man är inställd på en viss story och ett visst slut när man hör talas om tex Rödluvan eller Askungen.

Som vanligt är det fruktansvärd välgjorda och vackra miljöer Disney bygger upp och de har fått med sig ett antal välkända namn till sin skådespelarensemble, som alla gör fantastiska jobb. Men för mig blir det lite för intensivt och jag känner att ibland kanske det skulle kunna få lugna ner sig så man kan få hämta andan innan nästa äventyr/utmaning/dödsfall/farliga hot..?

© 2015 Disney