Iron Man 3

Titel Iron Man 3
Längd 130min

I Iron Man 3 ställs den egensinnige men genialiske industrimagnaten Tony Stark/Iron Man mot en fiende vars kraft inte har några gränser. När hela Starks värld slås i spillror beslutar han sig för att leta upp den som är skyldig. Nu måste han mer än någonsin förlita sig på sina tekniska uppfinningar, sin genialitet och sin instinkt för att kunna skydda dem som står honom närmast och bekämpa ondskan med alla medel.

Vid det här laget känner dom allra flesta till att Tony Stark är en stenrik nonchalant playboy, och i ärlighetens namn så tror jag att det är en av dom sakerna som gjort att Iron Man är en sån populär filmserie som det trots allt är! Men i den tredje installationen om Tony Stark och hans coola dräkt så får vi faktiskt se att även en så cool katt som Tony faktiskt har känslor och problem, inte minst när det gäller hans älskade Ms. Potts. Efter mötet med Loki och hans armé i New York så kommer Tony underfund det som så många andra superhjältar har problem med, nämligen hur kan han skydda sina nära och kära, medens han fortsätter som Iron-Man?

Det märks att ett regiskifte har skett sedan dom tidigare Iron Man-filmerna och den tidigare ”leksakskänslan” är numera bortblåst och det hela känns väldigt seriöst och nästintill lika allvarligt som dom senaste Batman-filmerna och nya Spider-Man. Personligen så gillar jag att dessa filmer har fått en mognad och har vuxit in sig i genren, då mycket har hänt sen den första moderna ”Super hjälte-filmen” sågs för första gången på den vita duken. Även fast filmen har mognat på sig och blivit ”vuxen” så blir inte fansen besvikna, utan det som har gjort tidigare Marvel-filmer och speciellt Iron Man-filmerna finns med och man inte kan inte annat än att ryckas med i filmen. När eftertexterna börjar rulla och man har sett den sedvanliga extra scenen som finns i nästan alla Marvel-filmer, så känner jag att releasen på Blu-ray kommer att bli en väldigt lång väntan, antagligen alldeles för lång.