It Follows

Titel It Follows (2014)
Längd 100min

Efter att 19-åriga Jay och hennes kille äntligen tagit ett steg längre i sitt förhållande, och haft sex, blir ingenting detsamma. Hon får en känsla av att någon – eller något – förföljer henne. Hennes närmaste tror att hon är paranoid, men snart blir verkligheten mer än tydlig. Tillsammans med sina vänner gör hon allt för att fly det som aldrig verkar vara mer än ett par steg bakom henne… och aldrig ger upp.

Sen en tid tillbaka så har det pratats en hel del om ”den” ultimata skräckfilmen och vad många ansåg vara något helt spektakulärt och nydanande när det kommer till skräckfilmsgenren. Personligen så är ju inte den genren en av mina personliga favoriter, men då och då så kommer det faktiskt filmer som till och med jag finner både skrämmande och djävulska på en och samma gång.

Och detta är faktiskt inte undantag, i början av filmen så känns det lite udda och konstigt och öppningssekvensen känns väl lite sisådär för att vara ärlig, då den dels känns bara konstig/weird och samtidigt så sätts tonen för tittaren genom att visa vilket typ av berättarspråk som kommer att användas i resten av filmen. Men så fort det hela börjar att ”rulla på” så känns det mer och mer som en blandning mellan drama/thriller än att det ska vara skräck och det är faktiskt oerhört upplyftande att se att det händer saker även med skräck genren och att det inte måste vara en slumpmässig psykopat i en dräkt som jagar tonåringar (helst tjejer) om natten.

Visserligen så är det en stor del av historien i filmen lagd under dygnets mörka timmar och huvudpersonen är visserligen en tjej, men det känns smart, fräscht och innovativt. Istället för att sitta och fundera på om man ska fortsätta eller inte så sitter jag istället och får snudd på ångest av ju längre in i filmen jag kommer, desto närmare slutet av filmen kommer jag, och det är för omväxlings skulle inget jag vill, med tanke på att det är en ”skräckfilm”.

En trevlig överraskning är att se Maika Monroe och hennes prestation som karaktären Jay. Monroe lyckas återigen leverera med sån inlevelse att det är svårt att tro sina ögon. En annan väldigt trevlig överraskning är filmens foto som är så där lagom mysigt och samtidigt fruktansvärt vackert med både intressanta vinklar och ursnygg grading, lägg dessutom den fenomenala enkla men samtidigt otroligt komplexa soundtracket till filmen så har vi en film som tåls att se om och om igen.