Jackass Presents: Bad Grandpa

Titel Jackass Presents: Bad Grandpa (2013)
Längd 92min

Johnny Knoxville är tillbaka som Irving Zisman, en vresig 86-åring som har vårdnaden om sitt 8-årige barnbarn Billy. Tillsammans ger de sig ut på en oförglömlig roadtrip och driver med personer ur verkliga livet som inte anar att de är med i en galen dolda kameran-komedi.

Efter att ha sett en hel del av Jackass och Viva La Bam på tv, samt att jag har sett samtliga Jackass filmerna så borde jag vid det här laget ha lärt mig att allt som oftast hittar de på saker som får mig att tvivla om jag ska fortsätta och titta eller ej. Det är inte på grund av att deras filmer på något sätt är dåliga, utan det är nog mer att det handlar om att dom gör saker i sina filmer som jag personligen aldrig under några som helst omständigheter skulle utsätta varken de omkring eller mig själv för.

En sak som jag funderade över när filmen nyss var utannonserad var hur kan ett gäng som Jackass göra en vettig långfilm? Gör dom typ inte bara en massa dumheter? Filmen ”Jackass 3D” var i princip en långfilm som bestod av en massa sekvenser med olika stunts och pranks, men den filmen hade ingen direkt handling, men det har den här. Om än kanske inte det mesta komplexa av handlingar utan en lite mer enkel ”less is more” handling som i stora hela funkar otroligt bra.

Filmens stora överraskning är ju utan tvekan Jackson Nicoll som spelar den 8-åriga barnbarnet Billy och med vilken bravur han sen gör det! Jag har nog aldrig kunnat ens annat än mindre tänkt att en barnskådespelare skulle kunna hålla karaktär utan att balla ur och bara vara som vilken 8-åring som helst, nej nej han håller min och improviserar minst lika bra om inte bättre än den avsevärt mer erfarne Johnny Knoxville.

En stor eloge ska gänget bakom filmen ha, som trots allt har tillräckligt med nerver och mod att göra en film som den här, eftersom det blandas mellan att vara manusbaserat och verkliga situationer alá dolda kameran, och de gör en hel del provokativa saker mot de stackars ovetande som råkar vara i närheten när det hittas på en massa dumheter, tja då finns det alltid en risk att det hänger en smocka i luften eller att personerna i fråga blir så pass tagna av det som precis hänt att dom inte kan eller vill acceptera att det ”endast” var en prank, och vad hade hänt om en del av de sakerna dom gjorde hade spårat ur så pass att polis och andra myndigheter kallats in? För om dessa saker som händer i filmen skulle hända framför mina ögon skulle jag antagligen inte tveka en stund att ringa till polisen.