Jag är Ingrid

Titel Jag är Ingrid (2015)
Längd 114min

Våren 2011 sammanförs regissören Stig Björkman med Ingrid Bergmans dotter Isabella Rossellini under filmfestivalen i Berlin. Isabella föreslår att han ska ”göra en film om mamma” och ger honom bland annat tillgång till Ingrids privata och aldrig tidigare visade super 8-filmer. Fyra år senare presenteras resultatet. Ett levande och fängslande porträtt av en kvinna med obestridlig viljestyrka, stor talang och en för sin tid radikal syn på karriär, moderskap och kärleksliv. Berättarrösten görs av Alicia Vikander, musiken är skriven av trefaldigt Golden Globe-nominerade Michael Nyman och slutsången framförs av Eva Dahlgren.

När man tänker på de absolut största svenska filmstjärnor så är det antagligen tre namn som man tänker på Greta Garbo, Anita Ekberg och så självfallet Ingrid Bergman. Med sin 3 st. Oscarsstatyetter och med 4 st. Golden Globes tillhör Ingrid Bergman utan tvekan ett av de absolut största namnen inom den svenska filmindustrin. När eftertexterna väl har rullat klart så är det så oerhört många tankar som snurrar i skallen, hur kommer det sig att jag inte har sett fler av Ingrids filmer? Hur kommer det sig att man inte fått sett en dokumentär som denna tidigare? Och hur känns det att få statusen ”Persona non grata” bara för att man följer sitt hjärta?

Ja, frågorna och åsikterna om Ingrid Bergman och hennes liv är många och en hel del blir faktiskt besvarade genom bekanta, barn och framför allt genom hennes egna dagböcker och visar ett praktexempel på att trots hur stor och framgångsrik någon är så man ”trots allt” endast en människa med tillhörande floskler och brister. Innan jag satte igång filmen så visste jag ärligt talat inte vad jag skulle komma att förvänta mig, då jag tyvärr har sett alldeles för lite av Ingrids verk och visste inte så mycket om henne än att hon just var och antagligen är än idag en av de absolut största när det kommer till svenska aktriser.

Förutom att man använder sig av den skatt av material som Ingrid själv efterlämnade så har även tagit tiden och budgeten att åka till olika nyckelställen i Ingrids liv och gjort syncar med folk som stod Ingrid nära, vilket jag personligen kan tycka är riktigt trevligt att se, då det tillför en extra dimension av äkthet mot oss tittare. Men det som griper tag i mig som allra mest är Alicia Vikander som läser upp Ingrids egna brev och dagböcker, sicket genidrag! Den känslan som Alicia skänker med sin allvarsamma och innerliga röst lurar mig inte bara en gång utan flera gånger och det hade lika gärna varit en av Kungliga Dramatens rävar som levererade texten.

© 2015 Mantaray Film. Licensee © 2015 Studio S.

Nicklas Astfors

"One does not simply leave a Marvel movie before the end of the credits" Läs mer om och med Nicklas Astfors på MrFim →