Klassiker: James och jättepersikan

Titel James och jättepersikan (James and the Giant Peach) (1996)
Längd 79min

Tim Burton, den hyllade regissören som gjorde Alice i underlandet, ligger bakom den här fantastiska filmen som blivit älskad av publik och kritiker i hela världen. Burton, Denise Di Novi och regissören Henry Selick har hämtat sin inspiration från Roald Dahls berömda barnbok. Genom att kombinera spelfilm med bild-för-bild-animation och datoranimerade specialeffekter har man lyckats skapa en fascinerande värld bortom din vildaste fantasi. Efter en djärv räddning av en spindel, råkar den unge pojken James komma över några förtrollade krokodiltungor. James lämnar dem i trädgården, och snart växer det upp en jättelik persika! När han klättrar in i den möter han en brokig samling innevånare och tillsammans ger de sig ut på en magisk och spännande äventyrsresa. Rösterna görs av en hel rad kända skådespelare, bl a Richard Dreyfuss, Susan Sarandon, Simon Callow och Jane Leeves. Randy Newmans omtyckta musik bidrar också till att göra den här klassiska äventyrshistorien till härlig underhållning för hela familjen!

Alla har vi alla någon gång sett eller hört något om den norsk-engelske författaren Roald Dahl och hans böcker, min personliga favorit sen jag var liten är James & Jättepersikan som kort handlar om lille James vars föräldrar blev tagna av den stora noshörningen, som efter den händelsen hamnar hos tant Svamp och tant Spike.Tanterna sätter James att göra diverse sysslor och jobb som dom är alldeles för lata för att att göra själv, eller inte har tid för när dom sitter ute i trädgården och beundrar varandras icke-existerande skönhet. Allt detta skulle komma att förändras en dag när en av persikoträden på tomten plötsligt börjar bära frukt.

Först en normalstor persika men som snabbt växer sig större och större för att slutligen bli stort som ett hus. En dag när James som vanligt har fått ett skitgöra att städa upp runt persikan så hör att han ett ljud från den och går närmare för att undersöka den. Väl inne i den så hittar han ett gäng insekter lika stora som han själv, och som även han har tröttnat på hur tant Svamp och tant Spike beter sig och bestämmer sig för att ge sig ut på det stora äventyret att ta sig till New York.

När jag fick hem filmen för recension så var det första jag reagerade på att karaktärerna på omslaget var ruggigt lika karaktärerna i The Nightmare Before Christmas, vilket i sig kanske inte är så konstigt med tanke på filmen är från skaparna av tidigare nämnd film, och Jack Skellington är med i ett hörn i denna filmen. Allt detta och dom underbara karaktärerna gör att filmen är underhållande att titta på med alla de intressant små detaljer som ger det hela en väldigt trevlig filmupplevelse.

Innan jag hade fått hem filmen för recension så hade jag inte hört talats om den här versionen vilket är tråkigt, då det allt som oftast inte har fått den uppmärksamheten jag tycker att den förtjänar. Det är en väldigt underhållande historia och röst samt vanliga skådespelarna gör det alla väldigt bra. Men tyvärr tror jag att lilla Sverige inte har varit beredda på den här sortens film förens nu.