Jigsaw

Titel Jigsaw (2017)
Längd 91min

Döda kroppar börjar dyka upp över hela staden, var och en har mött sin undergång på de mest makabra sätt. När utredningen fortlöper, pekar allt på en man: John Kramer. Hur kan detta stämma? Mannen som kallas Jigsaw har varit död i över ett decennium. En av de mest inkomstbringande skräck-franchiserna genom tiderna är tillbaka. För regin står Michael & Peter Spierig (Daybreakers, Predestination), som tar Jigsaw´s sjuka spel till en helt ny nivå.

Kan jag vara ärlig och fråga, är Saw fans ens sugna på denna? Var denna så pass efterlängtad att folk krävde och skrek efter en åttonde Saw film? De orkar inte ens nämna den Saw VIII, okej det låter faktiskt ganska fjantigare. Men min poäng är. Jag är inget större fan av dessa filmerna, och ifall ni älskar dem så har ni redan bestämt er. Ni kommer inte läsa eller lyssna på någon kritiker eller annan persons åsikt. Ni kommer vara där öppningsdagen, för ni gillar dessa filmerna. Så enkelt är det, jag har min Fredag den 13:e. Andra har sin Saw.

Jigsaw är den åttonde och senaste filmen i Saw serien. Det har dock gått sju år sedan vi senast fick en Saw film, där sjunde filmen var den sista. Men som med många andra skräckfilmer och serier, är det aldrig slutet. De hittar alltid ett sätt att ta tillbaka mördaren och nya offer. Jag gillar första Saw filmen. Faktum är så tycker jag det är en riktigt bra film, och en spännande thriller. Det var först med andra filmen och framåt som tortyren började komma i centrum, och blev synonym med filmerna. Men går man tillbaka och ser första. Så märker man hur lite tortyr och gore det är i den jämfört med de andra filmerna. Men mot uppföljarna började jag sluta bry mig. Det var vid fyran jag kände filmen började smälta ihop och påminna om varandra för mycket. Gud bevars om jag idag kan särskilja 4-7 åt.

Är Jigsaw ett välkomnande tillbaka då? Nej inte direkt. Det är mer eller mindre samma sak som i de senaste filmerna. Ett gäng människor med syndigt förflutet är fastlåsta någonstans där Jigsaw vill spela ett spel med dem. En polisutredning pågår samtidigt och där är den stora twisten i slutet. Fast filmerna har blivit så pass förutsägbara, att twisten i slutet inte alls kom som en chock. Där var dock en grej jag kunde tycka var lite coolt, men samtidigt kände jag att det också kändes som en sista minuten skrivning i manuset. Något som då involverar själva spelet.

Vad jag dock kan bli lite besviken på är hur lite gore effekter där är i filmen. Redan här och nu säger jag att en unrated version kommer komma ut på DVD och Blu-Ray. För jag är förvånad att den klipper bort mycket av när någon blir mördad av någonting. Visst är effekterna praktiska, vilket jag uppskattar och älskar. Men vad är poängen om jag inte kan se verket, när filmen klipper bort eller visar det i några sekunder bara.

Medan de andra filmerna kändes större i sin skala, känns denna lite mindre i sin budget. Främst för känslan att de är i en lada samt att där är inte mer än 10 personer i filmen som synts till och har dialoger. Vilket kan vara till filmens fördel och nackdel. Nackdelen är att det känns inte riktigt som en stor biofilm man sitter och kollar på, utan att det mycket väl hade kunnat vara On-Demand eller Netflix filmen släpptes på. Men fördelen är att, de andra filmerna. Kändes som de var tvungna att göra dessa stora episka fällor och stora twister som de förlitade sig på. Medan de lilla kan vara mer effektivare och bättre. Därför tror jag nog ändå att denna lyckas bättre än en del av de andra uppföljarna. Filmen börjar mitt i en actionscen och håller igång hela vägen ut, vilket också kan vara till filmens fördel. Samtidigt blir det svårt att bry sig om någon av karaktärerna. Då jag tyckte allihop var otroligt tråkiga att följa och allihop gav ett helt okej skådespel som bäst. Borträknat Tobin Bell som gjort denna rollen och filmerna nu i många år.

I sin helhet är Jigsaw den film du vill den ska vara. Är du ett fan av dessa filmerna, kommer du gilla den. Du kommer heller inte bry dig om vad andra tycker och säger. Du kommer vara där öppningsdagen. Halva twisten är förutsägbar, medan andra är något dum, men från ett visst synvinkel kan vara coolt, med tanke på hur de klipper mellan utredningen och spelet. Men även där måste jag erkänna att även den twisten var något dum och en ”sista minuten” idé. Fällorna är inte särskilt minnesvärda, förutom en fälla. Morden klipper de bort från allt för mycket, trots bra och praktiska effekter. Ingen karaktär är av intresse heller. På rak arm är den bättre än vissa uppföljare, å andra sidan. Känns det som denna kommer vara något bortglömd i minnet på mig om någon månad, och smälta in med de andra.