Johan Falk: Blodsdiamanter

Titel Johan Falk: Blodsdiamanter (2015)
Längd 99min

GSI följer upp ett vapenspår som leder rakt in kavkazmaffians högkvarter på västkusten. GSI-medlemmen Niklas Saxlid (Alexander Karim) är den i gruppen som är specialist på undercover-verksamhet och han har nästlat sig in i kavkazernas verksamhet. Men plötsligt händer något och Niklas försvinner! Samtidigt så krackelerar det fullständigt i Rydellgänget som delas upp i två falanger när de skall genomföra gängets största kupp någonsin. För att få arbetsro lierar sig Seth Rydell (JENS HULTÉN) med kavkazmaffian, och den andra falangen ledd av Jack Rolander (BJÖRN BENGTSSON) knyter ännu hårdare band till Vijay Khans pakistanska liga. Samtidigt tar Johan Falk (JAKOB EKLUND) direkt konfrontation med den mystiska kvinnan som hotat hans familj. Och Seth Rydells nya tjej Madeleine Wiik (ALIETTE OPHEIM) visar sig vara en bricka i spelet som lyfter allt till en helt ny nivå.

Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte hur dom har lyckats med bedriften att få en svensk filmserie att vara så spännande och tajt att jag finner mig själv sittandes på det berömda ”låset” till Plejmo när klockan slår 00:00 och samtidigt som siffrorna längst ner till höger på skärmen ändras till ”2015-07-27” växlar jag över till webbläsaren och uppdaterar sidan och bingo! Filmen finns tillgänglig för uthyrning och inom loppet av tre minuter så sitter jag där laddad till tänderna med både popcorn och dricka och sitter som ett ivrigt barn precis innan tomten äntligen behagar komma.

Redan i förra delen av serien så märktes det mycket väl att denna säsong är mer av en säsong än de två tidigare säsongerna, visserligen så fanns det saker som händer i en film som påverkade i andra filmer längre fram, men inte på det sättet som man har valt att göra med den här säsongen. Något annat som är intressant är att skådespelaren Jens Hultén och hans karaktär ”Seth Rydell” har blivit allt mer sympatisk, från ha varit en buse som hade en del sköna repliker till att bli en buse med ett hjärta där han ibland faktiskt är mänsklig och även fast det han inte har eller kommer vinna priset som ”Årets pappa” så gör han så gott han kan även fast det råkar vara på sitt speciella sätt.

En trevlig liten (med betoning på ordet liten) överraskning är att man får se Alexander Gustafsson, även mer känd som ”The Mauler” i filmen för en kort stund, vilket känns lite smått förvånad med tanke på hur mycket information som ändå har gått ut i media om hans medverkan, att man åtminstone hade hoppats på en ny karaktär som är med i hela filmen och inte bara i en scen och nästintill bara en sekvens med en bara en kort mening (så vitt jag hörde) dialog.

En desto större överraskning och en positiv sådan att tillägga är att man har skruvat upp på action-reglaget ett par snäpp och det utan att storyn måste brottas om utrymmet, utan istället så har man på något magiskt sätt lyckats att dra åt svångremmen ytterligare och det börja händer grejer nu. Nu återstår det bara att ta upp någon typ av hobby så de två veckor som återstår innan nästa del släpps på DVD/BD/VOD förhoppningsvis löper så fort och smärtfritt som möjligt.

P.S. Visste ni att soundtracket finns bland annat på Spotify?

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (5 röster, genomsnitt: 4,40 av 5)