Johan Falk: Lockdown

Titel Johan Falk: Lockdown (2015)
Skådespelare , , , , , , ,
Längd 99min

En attack sker inne i det stora polishuset i Göteborg och polisledningen försätter omedelbart byggnaden i ”lockdown”, ingen får komma in eller ut. Nästan samtidigt startar en stor rättegång i byggnaden bredvid. Det är Seth Rydells (JENS HULTÉN) ärkefiende Vijay Khan (ALEXANDER LANGE) som begärt omprövning av sin dom då det framkommit att GSI använt sig av möjligtvis olagliga metoder. Samtidigt dyker Helén Falks (MARIE RICHARDSON) ex upp, Örjan Bohlin (JOHAN HEDENBERG) med en massa dokument som han stulit i Estland. Dokument som kan vara lösningen på att identifiera den okända, stora maffiaorganisationen som hotat Johan och hans familj. När Örjan lämnar över dokumenten till Helén – som har antytt att om han hjälper familjen skall han få träffa sin gravida dotter Nina (HANNA ALSTERLUND) och sitt barnbarn i framtiden – så märker de inte att maffian hela tiden följt Örjan hack i häl.

I mina tidigare recensioner när det kommer till denna avslutande säsong om Johan Falk så har jag ofta fascinerats över hur man lyckats att leverera gång på gång, med tanke på att svenskproducerat inte stått särskilt högt i kurs (inte nu heller om man tittar på andra aktuella produktioner) men ändå på något magiskt sätt har man lyckats att kringgå den typiska stämpeln svensk film allt som oftast får och som i det stora hela bidragit till att en majoritet av den svenska befolkningen grinar illa om man pratar om svenskproducerad kultur, oavsett om det är film eller musik. (Ett exempel på hur pass ”bra” svensk film har varit på sista tiden är att de senaste installationerna av Beck har redan hamnat i fyndlådan på vårt lokala Ica Maxi. Tragiskt)

Med de tidigare filmerna i säsongen så har de haft plattan i mattan och när väl den metaforiska bilen har släppts ner på backen så har den rivstartat iväg obarmhärtigt och samtidigt lite smått spydigt gett fingret åt annan svensk film rent allmänt, men speciellt åt andra svensk kriminalare. Men med ”Lockdown” så blir metaforen istället en bil som släpps ner med både fullt gaspådrag, långfingret ute genom förarfönstret samtidigt som man är beredd att trycka in en hel tub med lustgas. Om man utan tvekan vill ta på sig bältet för de andra filmerna så önskar man sig med den här att man hade så väl hjälm, overall, 4-punktsbälte och störtbur.

Tidigt i filmen så händer det en hel del saker vilket resulterar i kraftiga åtgärder, vilket namnet även antyder (Lockdown), har man följt med i de senaste filmerna så har man ju koll på ett ungefär vad som kan komma att hända även fast det så klart kommer med spins så att man aldrig känner sig helt ”säker” och under de 99 minuter som speltiden ligger på så är det inte bara en gång som jag finner mig själv gapandes efter vad jag nyligen sett.

En oerhört trevlig sak som man har sett över är att man nu erbjuder textning för döva/hörselskadade och bara det lyfter upp hela inlevelsen då jag inte behöver sitta på spänn för att försöka höra dialogen när det viskas/mumlas eller bara pratas med dialekt eller brytning. Visserligen finns det saker som i storyn som ”bara” händer utan mer ingående förklaring, men samtidigt så är det på en sån petitess nivå att det inte alls är säkert att man märker av dessa små ”oförklarade händelser”. När eftertexterna börjar att rulla så är det bara en mening som ploppar upp i huvudet ”Jag vill ha mer, NU!”

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (4 röster, genomsnitt: 5,00 av 5)