Johan Falk: Tyst Diplomati

Titel Johan Falk: Tyst Diplomati (2015)
Längd 94min

Johan Falks (JAKOB EKLUND) kollega från säkerhetsbranschen, Pernilla Vasquez (ALEXANDRA RAPAPORT från LIVVAKTERNA, 2001), dyker oväntat upp när Göteborgspolisens specialenhet GSI är på spaning uppe i Stockholm. Det egendomliga är att Pernilla verkar hjälpa några misstänkta terrorister och förser dem med vapen för att de skall kunna mörda en diplomat. Men väldigt lite är vad det ser ut att vara när händelserna sätts i rullning. Samtidigt ökar spänningarna i Seths Rydells (JENS HULTÉN) gäng när hans ungdomsvän och gängets andreman sen urminnes tider, Jack Rolander (BJÖRN BENGTSSON), mer och mer misstänker att Seth samarbetar med polisen. Seth, och GSI, får också problem med en ny kriminell gruppering, kavkazmaffian, som etablerat ett MMA-gym i Kortedala. GSI inser plötsligt att händelserna de varit med om de senaste åren, allt hänger ihop. Men hur? Och för Johan Falk blir allt ännu mer personligt när hans familj hotas.

Det har nu gått ett par dagar sen jag såg ”Johan Falk: Ur askan i elden” och jag måste vara ärlig och erkänna att förväntningar har varit något enorma efter den rivstart som den föra filmen levererade. Frågan som jag hade då var om det var allt nu när vi är inne på den sista säsongen av filmer, eller om det skulle börja dala i kvalité som berättelsen om viss polis som baserad i Stockholm och som nyligen har varit aktuell på DVD/Blu-ray. Men som tur var så var det långt ifrån fallet och det spinner istället vidare i samma fart och tempo (kanske inte actionmässigt rentav men väl i spännande och fängslande story som faktiskt känns ytterst lovande!) som när vi sist lämnade Falk och Co.

Något som är oerhört kul är att en gammal karaktär från den fristående filmen ”Livvakterna” är med i filmen och visar att sig vara lika skarp och briljant nu som då. En annan rolig sak som blir allt mer framträdande i filmerna är att karaktären Patrik Agrell blir en ännu mer empatisk karaktär efter vad händer i slutet av den andra säsongen och säkrar rollen som en av publikens favoriter i ensemblen. Tittar man på det negativa så är det fortfarande strul med ljudet att det stundvis blir mummel i dialogen, vilket skulle kunnat avhjälpts genom att sätta in ordentlig svensk textning där man textade all dialog och inte bara den icke-svenska dialogen (detta är dock inte man ska ”skylla” skaparna för utan det ligger nog mer på distributörens bord att se till att ha en bra produkt att erbjuda sina kunder).

Tittar man på actionscenerna i filmen så känns det så här på rak arm att de är på ett ungefär lika långa som den tidigare installation, men kan även vara längre. Men det är inget som jag uppfattar som direkt negativt då det är sånt driv och då ett oerhört intressant driv i historien att det känns aldrig tråkigt utan att man sitter som klistrad från start till slut, och när väl eftertexterna börjar att rulla så känner jag att det hinner inte gå många sekunder innan abstinensen kickar in och jag känner att jag bara vill ha mer Falk och det känns som om jag nästan beter mig som en tjackpundare som går runt och manisk kliar sig på underarmarna i väntan på nästa fix.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (4 röster, genomsnitt: 4,50 av 5)