Johan Falk: Ur askan i elden

Titel Johan Falk: Ur askan i elden (2015)
Längd 98min

Johan Falk (JAKOB EKLUND) följer med hustrun till en död maffiaboss till Lettland för att där försöka lösa en gåta som gäckat honom i flera år. Det Johan finner i en stuga utanför Riga chockar inte bara honom utan även GSI:s nye chef Sophie Nordh (MELIZ KARLGE) och den förre chefen Patrik Agrell (MIKAEL TORNVING). I samma veva släpps de flesta av Rydellgängets originalmedlemmar ut från ett långt fängelsestraff. Tillsammans med nyrekryteringar på anstalterna går nu Seth Rydells (JENS HULTÉN) gäng från tre till tjugotre medlemmar över en natt. På den vilda muckarskivan i Rydells nya lokaler, där alla är samlade, sker ett våldsamt attentat. Plötsligt blir allt väldigt personligt. Och ännu mer så för Johan Falk och GSI när de inser att de drabbats av en helt ny typ av fiende.

När det kommer till den svenska filmindustrin så kan man inget annat säga än att kriminalare är något som produceras en hel del i vårat avlånga land och rent generellt så är det något som brukar fånga upp publiken och det oavsett om det är i bok form eller som film, när det väl kommer till film så är det få som levererar som Göteborgspolisen och deras Johan Falk. När det utannonserades att en sista säsong med Johan Falk var på väg så passade jag på att titta ikapp de tidigare filmerna för att sedan kasta mig över de nya installationerna.

Självfallet så är det tråkigt att visa av de viktigaste karaktärerna från de två tidigare säsongerna är borta, men det är sånt som händer och man bara får acceptera. Rakt på så är det ju kanske inte det bästa av samtliga filmerna, men det är ju definitivt en helt klart godkänd öppningsfilm som bygger upp förväntan på vad som komma skall senare i serien. Det finns två saker som jag har stört mig en aningens när jag har tittat på de tidigare filmerna och så pass tätt efter varandra och det är det är fruktansvärt få som pratar göteborgska i dessa filmer och det kan ju kännas lite lustigt när det trots allt ska åtminstone utspelas där, sen så är det lite tradigt att fienderna nästan alltid uteslutande är från Östeuropa, vilket i längden blir lite tradigt och  smått förutsägbart.

En trevlig överraskning i denna säsong är Björn Bengtsson och hans karaktär Jack, på sikt känns det som att hans karaktär kan komma att bidra med en hel del till historien vilket för övrigt är något som jag vill passa på att ge lite beröm på den punkten. I tidigare filmer med Falk så finns det absolut händelser som är effekten av en annan händelse i en tidigare installation, men nu känns det mer som att den här säsongen kommer att vara ännu mer ihopkopplad, vilket i längden kan vara antingen ytterst riskabelt men även bli en fullträff sällan skådad. Som öppningsfilm för den nya säsongen så är det oerhört stark öppning även fast den kanske inte är riktigt samma kaliber som min personliga Falk-favorit ”Alla råns moder”.