John Wick: Chapter 2

Titel John Wick: Chapter 2 (2017)
Längd 122min

John Wick är tillbaka! Den legendariske yrkesmördaren vill inte mer, men han tvingas att utföra ett mord till på en gammal vän i Rom. Men attentatet i Rom blir inte Johns sista mord. Plötsligt vänder sig hela lönnmördarsällskapet mot honom och snart kan han inte lita på någon. Det är våldsamt så det stänker om det när John Wick skjuter sig igenom Italiens huvudstad och sen tar med sig striden hem till New Yorks gator. Med ännu fler döda än i ettan är John Wick: Chapter Two årets mest explosiva actionfilm.

På senare år så har det varit något av en trend där man tar etablerade skådespelare som på sätt och vis har varit på väg ner i sin kariärr, från de forna dagar som var under 80- och 90-talen, och så bootar man om dem även fast de allra flesta har nått en ålder där genomsnitts svensken skulle vara så lönfet att hen inte skulle orka göra något mer produktivt än att köra till jobbet.

En av dessa ”reboots” om man nu ska kalla dem för det är Keanu Reeves och hans hårdkokta ”John Wick”. Där den första filmen togs emot oerhört bra av så väl kritiker som tittare, tillräckligt bra för att frammanna en uppföljare. Personligen så tyckte jag inte att den första delen riktigt levde upp till den hypen som var runt filmen, dock så var det definitivt en underhållande film som roade för stunden. Med den förutsättningen så var jag inte speciellt överdrivet hypad för den nya installationen, men ändå tillräckligt för att slå sig ner och se hur stackars Jonathan Wick återigen måste bekämpa en svensk som spelar en ryss. (I första filmen var det Michael Nyqvist och i denna ingen mindre än Peter Stormare).

Tittar man på dessa filmer så är en av de gemensamma faktorerna är att det allt som oftast ser aningen krystat ut och lite urlackat när valfri actionskådis som är 50+ ska ge sig på diverse råskinn, antingen så är det helt enkelt sämre koregraferat än tidigare filmer, eller så det helt enkelt så att gubbgänget är lite lätt urlakade och helt enkelt inte orkar att kuta på som i gamla dagar.

Dock så tycker jag att det finns en del trevligheter att hämta in som sidospår i berättelsen och det hela ser ändå till att skrapa ihop ett godkänt. Något som dessvärre inte är det enklaste av uppgifter när det kommer den här typen av filmer. Trotts allt detta så ser jag oerhört mycket fram emot den tredje och sista delen av filmerna och se hur man syr ihop hela den här säcken.

Nicklas Astfors

"One does not simply leave a Marvel movie before the end of the credits" Läs mer om och med Nicklas Astfors på MrFim →