Klassiker: Jurassic Park

Titel Jurassic Park (1993)
Längd 127min

Jurassic Park bjuder på otroliga specialeffekter och actionfyllt drama och tar oss med till en avlägsen ö, där en fantastisk nöjespark med levande dinosaurier blir till en dödsfälla för fem människor, som tvingas kämpa för sin överlevnad bland de förhistoriska rovdjuren.

Det har nu gått en sisådär 20 år sen vi för allra första gången blev inbjudna till denna megasuccé till Djurpark. Mycket hinner hända under den tiden och från egen erfarenhet när man tidigare har tittat tillbaka till filmer som legat varmt om hjärtat när man var liten så är det dessvärre alltid ett riskspel att antingen hitta något mer intressant om filmen eller helt enkelt komma till insikt att filmen kanske inte var så vidare bra när man blev så där vuxen och tråkig (praktexempel på det är t.ex. den här filmen).

Som tur är så är det inte vad som har hänt i det här fallet, visserligen så ser man att det gått några år när det gäller visa detaljer i filmen till exempel tekniken i filmen (bilarna som man åker i turen i parken är försedda med väldigt hippa interaktiva CD-ROM system som alla är utrustade med en touchskärm(!?)), men det var ju så det var på den tiden. Det som har blivit lite mer påtagligt dock är att idag så är det lättare att urskilja när Animatronics eller CGI användes, vilket kanske petar lite i ögat på den mest pedantiska, men återigen en detalj som är en del med charmen när det kommer till filmer som är tillräckligt gamla för att få handla på bolaget.

Något som slår mig är att filmen faktiskt har en mörkare underton än vad jag är villig att minnas, jag minnas att det fanns scener i filmen som jag inte riktigt kunde få ihop vad som var meningen med dem, men idag så blir det istället lite överraskande och jag finner mig sittande och är lite smått snopen över det faktum att ”min” kära familjefilm så som jag vill komma ihåg det hela, faktiskt har både en släng av både thriller och spänning och inte bara Matiné/Äventyr som jag vill minnas filmen. Något som jag nästan, bara nästan hade glömt bort var att den magnifika John Williams gjorde soundtracket till filmen och lyckades återigen att leverera ett fullkomligt magiskt soundtrack som jag tycker förtjänar egen uppmärksamhet och lovord, så här kommer den.