Jurassic World

Titel Jurassic World (2015)
Längd 124min

En av de största flmsuccéerna genom tiderna blir nu ännu större med Jurassic World där Colin Trevorrow står för regin och Oscarsbelönade* Steven Spielberg är exekutiv producent. För 22 år sedan drömde John Hammond om en nöjespark där besökarna fick uppleva nervkittlande möten med levande dinosaurier. Idag tar Jurassic World emot tiotusentals besökare, men något olycksbådande lurar bakom sevärdheterna i parken: en genmanipulerad dinosaurie med våldsamma krafter. När kaos uppstår på ön försöker Owen och Claire återställa ordningen och en dag i parken förvandlas till en kamp för överlevnad.

Jag minns det så väl, när jag blott sex år gammal fick låna grannens exemplar av Jurassic Park på VHS. Jag kunde varken läsa än mindre det engelska språket, men vad spelade det för roll? Det hade ju trots allt utlovats dinosaurier! (att jag inte gick upp i atomer är för mig en gåta) Sedan dess så har så väl Jurassic Park och dess efterföljare vart filmer som man återkommer till med jämna mellanrum. Och när det nu har gått 14 år sedan den senaste filmen kom ut så är hypen något i hästväg för att vara en mild underdrift. En tanke som direkt rotar sig innanför pannbenet är, har man verkligen inte lärt sig något från vad som hände med den första parken? (Den andra och tredje filmen handlar ju utan att avslöja för mycket om eftervågorna från händelserna från den första filmen)

Tittar man på skådespelarbestyckningen så var det först lite sisådär då Bryce Dallas Howard inte har varit en storfavorit direkt, medens Chris Pratt är en nyvunnen favorit efter att ha sett honom som Star-Lord. I övrigt så är det inga jätte överraskningar förutom BD Wong som var med i första Jurassic Park är åter tillbaka i samma roll som då, vilket är kul att se. Som förväntat så är dinosaurierna fler till antalet, de är större och den dinosaur som filmen kretsar omkring är definitivt något som man inte har sätt i tidigare Jurassic-filmer. En annan sak som är lika självklar är de oerhört snygga och antagligen snordyra effekter som antagligen har slukat minst hälften av filmens totala budget.

När man tittar på en film som denna så är det svårt att veta hur man ska ställa sig till det logiska, eller snarare det som presenteras på ett sånt sätt att man tycker att det verkar vara något som faktiskt skulle kunna funka i verkligheten. Dessa icke-logiska delar finns även med i den här filmen, även fast jag inte väljer att gå in på dem då man riskerar att spoila alldeles för mycket av filmen. Dock så är det fenomen något antagligen kommer vara omöjligt att komma från Sci-Fi, även fast den kan variera kraftigt hur uppenbar den är från film till film. Sist men inte minst så är utdelas ett extra plus i kanten för att man förutom att använda ett nytt soundtrack även har använt sig av John Williams mästerverk från den första filmen.