Justice League

Titel Justice League (2017)
Skådespelare , , , , , , ,
Längd 121min

I nya superhjältefilmen JUSTICE LEAGUE tar Batman hjälp av sin nyfunna kamrat Diana Prince, mer känd som Wonder Woman, för att möta ännu större fiender. Tillsammans jobbar de effektivt för att bygga ett team av superhjältar. Trots detta unika team av hjältar med Batman, Wonder Woman, Aquaman, Cyborg och The Flash så kan det redan vara för sent att lyckas rädda planeten från en storskalig attack. I rollerna ser vi bland annat Ben Affleck, Henry Cavill och Gal Gadot.

DC har inte haft det så bra på sistone med deras ”delat universum”. Man of Steel, Batman v. Superman, Suicide Squad och Wonder Woman. Alla förutom Wonder Woman har fått ljumna till dåliga recensioner av både publik och kritiker. Jag själv är en av de personerna, som har haft mina egna problem med filmerna förut. Man of Steel hatar jag rakt av. Batman v. Superman var en bra Batman film, men en dålig Superman film. Suicide Squad var underhållande för stunden, men allting bars på Will Smith och Margot Robbies axlar. Wonder Woman är den enda riktigt bra filmen de gjort. Det enda som är sisådär är tredje akten och skurken. Men helt klart en av de bästa inom genren.

Nu hastar vi igenom oss och hoppar direkt till Justice League. Jag var orolig enda fram tills jag såg filmen idag. Mycket för att Zack Snyder återvänder, och har inte gett oss det vi velat ha. Hans regi och story passar inte in här enligt mig. Men vi har heller inte haft individuella filmer. För att utveckla verken Aquama, Flash eller Cyborg. Så hur ska man som tittare relatera och heja på dessa hjältarna, när vi inte har fått någon bekantskap. Jag visste ingenting om Cyborg innan filmen, och vet fortfarande ingenting om honom. Förutom att han är en otroligt tråkig superhjälte.

Filmen gick också igenom massvis med problem under produktionen. Med att Zack Snyder hoppade av under efterproduktionen, av en familjerelaterad sak. Joss Whedon hoppar in och avslutar jobbet. Henry Cavill är mitt inne i inspelning för Mission: Impossible 6 där hans karaktär har en mustasch. Paramount bolaget säger skarpt nej till Warner Bros. att Henry Cavill inte får raka av sig mustaschen. Så en dyr digital process lär behövas för att digitalt ta bort mustaschen från Henry Cavill. Man märker också vilka dessa scenerna är, tro mig. Allt detta resulterar i en film, vars budget landar på 300 miljoner dollar. Vilket är den näst dyraste filmen någonsin producerad tillsammans med Pirates of the Caribbean: At World’s End. Där Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides är den dyraste (icke räknat justering för inflation). Så hur är då slutresultatet? Meh.

Jag kan säga att jag gillade filmen mer än alla de andra filmerna förutom Wonder Woman. Men jag känner att filmen fortfarande lider av stora problem som DC måste jobba på. Största problemet är att vi inte har haft tillräckligt med tid med detta teamet. Jag vet fortfarande inte vem Cyborg är som karaktär. Flash vet jag redan då han är en av mina favoriter, samt ser serien. Aquaman är där för att se cool ut antar jag. Vi ser inte mycket av hans krafter faktiskt. Så när de väl slår sig samman så står du där med tre superhjältar man inte är bekant med. Man måste ge tittaren en anledning till att bry sig och heja på superhjältarna. Vi ser upp till dem. Men hade jag sett denna som barn hade jag inte kollat upp till någon av dess tre. Då jag inte vet vilka det är utifrån denna filmen. Vilket är ett stort problem i mina ögon. Visst kan du göra en bakgrundscheck. Vilket jag nu också har på Flash. Men det är väl inte meningen när jag ska se en film? Filmen försöker ge oss fördjupade scener med både Flash, Cyborg och Aquaman. Men de är alldeles för få, och hastiga. Att man inte hinner fånga upp dem som karaktärer.

Dialogerna består väldigt mycket av expositioner också. Hela bakgrunden till skurken är en enda stor expositions dialog i form av en flashback. Flashbackscenen är rätt så cool (Green Corps dyker upp). Men är där enbart för att ge en förklaring till varför skurken gör som han gör. Skurken är för övrigt också en besvikelse. En stor datagjord figur som beter sig som en general. Vilket han också är i serietidningarna. Steppenwolf är en general åt Darkseid. Som han också nämner i filmen. Men jag tror min vän sa det bäst. Att ha Steppenwolf som skurk i Justice League, är som att ha Ronan från Guardians of the Galaxy. Som skurken i första Avengers filmen, och sedan ha honom nämna Thanos. Steppenwolf känns aldrig som ett riktigt hot heller.

Actionscenerna är dugliga. Men att se filmen som en cool visuell film är det en besvikelse. Där är två stora viktiga fighter i filmen. Ena nere i en kloak, den andra i en rysk liten by. Båda två är väldigt tråka ställen för två viktiga fighter att ta plats på. Färgmässigt och visuellt är det inte snyggt eller särskilt kul att kolla på. De är bra actionscener dock, men det kunde jag ana. Zack Snyder har det där lilla ögat för actionscener. Den ryska lilla byn är nog som svar till kritiken mot Man of Steel. När alla klaga på staden i slutet. Filmen gör dock något komiskt på ett skrattretande sätt. Under hela filmens gång klipper vi till denna ryska familj som bor i byn. Där de skyddar sig från insektsarmén som Steppenwolf styr över. Det hela känns som taget ur en lökig Michael Bay actionrulle från 90-talet. Där familjen sedan håller på att dö i slutet, för att senare bli räddade av en superhjälte. Men det roliga är att filmen tror vi ska bry oss mer, när den klipper till familjen under filmens gång. Men det blir bara fel effekt, och man skrattar mer åt det.

Filmen försöker även lägga in mer humor än tidigare filmer. Vilket gör att många av de komiska scenerna känns tvingat fram. Ibland blir det för mycket också. Samma problem hade jag med Thor: Ragnarök, vissa skämt landade inte och ibland blev det för mycket. Men här märks det tydligt att de försöker med en ny riktning än de andra. Genom att lätta upp med humor, men den känns inte naturlig. Den känns påklistrad på ett icke så roligt sätt. Där var en eller två komiska scener som fungerade för mig. Men annars var det skämskudde.

Det märks dock att skådespelarna har bra kemi med varandra. Vilket gör att man ändå får lite skoj längs filmens gång. Gal Gadot och Ben Affleck börjar bli varma i kläderna, och de jobbar bra utifrån varandra. Dock ser jag Gal Gadot tar över rodret i framtiden. Efter alla skriverier med Affleck och hans osäkra framtid som Batman. Säger Flashpoint er någonting? Jag tycker även att trots att jag inte lärde känns karaktärerna så bra. Att Jason Momoa som Aquaman och Ezra Miller som Flash var bra för sina roller. De hade utseendet och ser fram emot deras egna filmer. Cyborg däremot kunde jag inte brytt mig mindre om.

Filmen är kort, med en speltid på 121 minuter är det den kortaste av de alla. Men det gör också att filmen får ett rappare tempo, vilket jag tror hjälper filmen. Det hjälper inte uppbyggnaden av de nya karaktärerna. Men det hjälper hålla filmen vid ett konstant tempo. Hade man redan haft de nya karaktärernas uppbyggnad i deras individuella filmer, hade jag nog gillat filmen ännu mer. Så den blir inte uttråkad, och har en form av underhållning fastnålad på sig.

I sin helhet är Justice League en av de bättre filmerna i DC universumet. Men inte utan dess problem. Framför allt så lär vi oss ingenting av de nya superhjältarna som dyker upp. Där är små scener som ger oss någon expositions dialog på vem de är. Men mer blir det inte. Därför blir det svårt att heja på våra hjältar i slutet. Skurken är heller inte särskilt minnesvärd, och är ännu en datagjord figur. Som tro det eller ej. Använder sig av en stråle upp mot himlen för att tillkalla sin armé. Jösses den klichén igen. Hotet känns heller aldrig. Tror inte ens den normala människan i filmen visste om att jorden höll på att gå under. Så lite filmen brydde sig om skurkens motiv. Humorn är påtvingad och misslyckas ofta. Actionscenerna är dock skickliga och dugliga, även ifall man önskar sig mer från den visuella fronten. Däremot har skådespelarna bra kemi med varandra. Ben Affleck levererar ännu en bra Batman och Gal Gadot är detta universumet vad Robert Downey Jr. är för Marvel. Underhållningen är där helt klart, och filmen har inte lika många problem som Batman v. Superman eller Suicide Squad. Men DC måste fortfarande jobba på sina karaktärer och filmer, då de fortfarande har stora problem. Vad som förvånar mig budgetmässigt dock. Är att denna kostade 80 miljoner mer än första Avengers filmen, som känns mer påkostad än vad denna gör. Jag hoppas innerligt att DC tar sig i kragen och börjar överse var problemen ligger i deras filmer. Hoppet rinner ut när som helst.