Kikis expressbud

Titel Kikis expressbud (Kiki's Delivery Service) (2014)
Längd 108min

När den unga häxan Kiki fyller 13 år beger hon som sig bör ut på traditionsenlig häxpraktik, tillsammans med sin bästa vän, katten Jiji. De kommer till en stor stad vid havet, men Kiki kan varken spå eller blanda trolldrycker. Genom en ödets nyck kommer hon dock på att hon kan starta en budfirma – för flyga kan hon! Hon lär sig också att utvecklas som häxa – och att hon måste våga lita på att människor tycker om henne för den hon är.

De som har följt sajten ett tag nu vet att jag tillhör den skara av människor som anser att Studio Ghibli är en av världens bästa när det gäller att skapa fantastiska historier som verkligen trollbinder tittaren och som förmedlar vettiga budskap till tittaren. Jag tillhör även den skaran som tycker att en Ghibli film ska ses med originalljud och med svensk alternativt med japansk undertext, och att det inte är värt/lönt att titta på en dubbad version av filmerna då de allt som oftast blivit misshandlade i dubbningen. Men samtidigt så borde fler än de läskunniga få ta del av Studio Ghiblis underbara filmskatt även fast den ibland kan vara brutalt ärlig på gott och ont.

Så det var med en viss skepticism som jag läste att man hade gjort en spelfilmsversion av en av de absolut största och kanske mest klassiska av Ghibli berättelser, och risken att skjuta sig själv i foten kände som ett faktum som bara väntade på att ske. Och om man ska vara ärlig så är det inte långt i från att man faktiskt skjuter sig själv i foten. Och skjuter gör man och det snuddar som tur är endast vid foten och det blir bara ett ytligt sår av det hela istället för att bli halt av skadan. Tittar man på de effekter som man använt i filmen så ser det faktiskt bedrövliga ut, allt från hur det syns att man använt sig av vajrar för att få Fûka att flyga på sin kvast. Inte nog med det så syns, allt för väl tyvärr att man har använt sig av CGI när man skapade Kikis sidekick, nämligen katten ”Jiji” och dessvärre så slutar inte eländet där heller. En risk som alltid finns när man ska göra Sci-Fi och/eller Fantasy är att det finns en överhängande risk att miljöerna ser ut som kulisser och tyvärr så bidrar det att kannibalisera hela intrycket och upplevelsen för de äldre i publiken.

Med det sagt så tror jag dock ändå att den yngre delen av publiken ändå kan utvinna något ur filmen, om inte annat så få stifta bekantskap med asiatisk kultur istället för den västerländska som tenderar till att dominera på dessa längdgrader. Något som jag saknade från den tecknade versionen är att den stad som Kiki flyttar till i berättelsen är inspirerade av gamla stan i Stockholm samt Visby, då Hayao Miyazaki besökte Sverige på 70-talet för att övertala en småländsk dam att låta honom göra sin version av världens starkaste tjej och tog med sig intryck från dessa städer hem till Japan.