Kill the Messenger

Titel Kill the Messenger (2014)
Längd 112min

Jeremy Renner, som Oscarsnominerats två gånger, är ledstjärnan på en stjärnspäckad rollista i Kill the Messenger, ett fängslande, politiskt drama baserat på den sanna historien om journalisten och Pulitzer Prize-vinnaren Gary Webb. En hårdhudad grävande reporter (Renner) snubblar över sitt livs scoop när han upptäcker en koppling mellan USAs federala underrättelsetjänst och centralamerikanska narkotikasmugglare. Fast besluten om att bevisa att CIA använt sig av förtjänster från kokainhandel för att finansiera kontrarebeller sätter Webb sin karriär på spel och utsätter sin familj för fara när han ignorerar CIA-agenternas varningar i sin obevekliga jakt på sanningen. Filmen är hyllad som ”Renners starkaste prestation sedan The Hurt Locker” (Newsday) och med Ray Liotta, Oliver Platt och Andy Garcia i rollerna är det en hisnande berättelse, oförutsebar in i det sista.

Vid det här laget torde de allra flesta vem Jeremy Renney är, speciellt när han inte bara en gång utan två gånger har blivit Oscarsnominerad, räddat världen med världens mäktigaste superhjältar samt spelat en av modern tids absolut mest populära agenter. Så när det kommer upp en verklighetsbaserad historia med Renner i huvudrollen så väcks mitt intresse direkt. Att det dessutom handlar om ett politiskt maktspel gör att det lite extra intressant då, åtminstone jag blir såväl förargad och förbluffad över vilka stolpskott som har eller än värre är betrodda av befolkningen att bestämma och styra ett område, stad, kommun, stat eller världsdel.

Som sig bör när det är drama och speciellt en verklighetsbaserat sådan så är grade:n en av de första sakerna som slår en när man börjar att titta, den är mörk och subtil och man känner hur allvaret blir cementerad inför vad som komma skall. Tittar man vidare i skådespelarensemblen så hittar man en personlig favorit nämligen Paz Vega men även veteranen Robert Patrick som både göra något mindre biroller, men ack vad de levererar i dessa.

Dessvärre finns det stunder där det inte känns som att man kommer någon vart i storyn och det känns som att filmen har stannat i en korsning, dragit åt parkeringsbromsen och stängt av motorn för att ta upp kartan för att studera vart den egentligen ska ta vägen. Detta kan jag tycka är en sak som är en naturlig del av dramer som är verklighetsbaserade då jag tvivlar starkt att någon händelse är ”perfekt” uppbyggd när det kommer till den dramaturgiska biten. Men samtidigt så behöver det nödvändigtvis inte vara något negativt då det absolut kan behövas en paus som tittare för att hinna ta in vad som precis har hänt och bilda en uppfattning om vad man precis har sätt och på det så ska även vårt undermedvetna reagera på det och bygga empati för (förhoppningsvis) protagonisten.

När eftertexterna börjar att rulla så finner jag mig själv funderandes över vad jag precis har sätt och även om det för stunden var omskakande så känns det inte som att filmen kommer att lämna några intryck som består och efter ett tag så kommer jag antagligen inte vara helt säker på vad filmen handlar om, vilket i mina ögon gör att filmen endast får ett godkänt i betyg.