Kill Your Darlings

Titel Kill Your Darlings (2013)
Längd 104min

Harry Potter-stjärnan Daniel Radcliffe gör sin mognaste roll hittills i denna vågade djupdykning i beatpoeternas dekadenta värld. Kill Your Darlings är baserad på den sanna historien om Allen Ginsberg, Jack Kerouac och William S. Burroughs. I övriga roller ser vi bland andra Michael C. Hall, Jack Huston, Ben Foster, Elizabeth Olsen och Kyra Sedgwick. Ett mord resulterar i mötet mellan Allen Ginsberg, Jack Kerouac och William S. Burroughs – en glödande författargeneration i lindan av deras litterära karriärer. En vacker och pulserande skildring av de intellektuella frisjälarna som utmanande auktoriteten i efterkrigstidens USA.

Med en nyfiken Daniel Radcliffe spelande en sofistikerad ung Allen Ginsberg, får vi universitets pojkar med polotröjor, manchester byxor diggandes till live Jazz på stans klubbar med glöd i blicken. Kill Your Darlings är en inblick i The Beat Generation (beatnikrörelsen) som var en amerikansk social och litterätar rörelse som började som mest av filmen utspelar sig, i Greenwwich Village, NYC. Och visst får vi det bästa utav 50-talets New York, musiken, miljön och hela atmosfären är charmande då vi åker tillbaka i tiden. Det är känsloladdade karaktärer vi möter som alla bär på hemligheter och enorma känslor. Daniel Radcliffe och hans skådespelar partner Dane DeHaan får båda 5 av 5 i skådespel detsamma som Michael C. Hall, som jag personligen tycker jag ett alldeles utmärkt porträtt av David Kammerer.

Spoiler!
Scenen när dem utan tillstånd smiter in i bibiloteket en natt för att ändra böcker/bilder, är kraftfullt.  Låten ’’Tv On The Radio – Wolf Like Me’’ i bakgrunden, spotlightsen från ficklamporna av vakterna, lagsammarbetet, hjärtan som pumpar och skuggor som springer över golv är ren magi.

Kill your Darlings lever på sin New York atmosfär, med Jazz musiken, kostymerna och historien om Allen Gingsberg. Men själva historien tappar någonstans då den är vacker men inget mer och litar allt för mycket på just omgivningen.