Kingsman: The Secret Service

Titel Kingsman: The Secret Service (2014)
Längd 129min

KINGSMAN: THE SECRET SERVICE handlar om en superhemlig underrättelsetjänst som rekryterar en småkriminell kille med potential till sitt stenhårda träningsprogram för blivande agenter. Samtidigt dyker det upp ett hot mot världen som skapats av ett galet teknikgeni… För regi står Matthew Vaughn (X-MEN FIRST CLASS, KICK-ASS) och i huvudrollerna ser vi Colin Firth, Michael Caine, Taron Egerton och Samuel L. Jackson.

Småtjuven Gary “Eggsy” Unwin blir rekryterad av superspionen Harry Hart till Kingsman som är en hemlig superspion organisation. Där får Gary chansen att bli upplärd till en superspion. Samtidigt har en man vid namn Valentine en ondskefull plan på gång. Matthew Vaughn´s “Kingsman: The Secret Service” är en mycket skön och skruvad actionäventyr som är baserad på en seriebok av Mark Millar och Dave Gibbons. Filmen är kanske lätt att jämföra med “Kick-Ass” som också är regisserad av Matthew Vaughn efter en seriebok skriven av Mark Millar men “The Kingsman: The Secret Service” är ändå helt annars i jämförelse med “Kick-Ass”.

“Kingsman: The Secret Service” har mycket humor och är också mycket våldsam och rätt blodig. Mycket serietidningsaction och det är en hel del överdrivna actionscener men i helhet mycket underhållande. Taron Egerton som spelar Eggsy är helt okej. Colin Firth som spelar Harry Hart gör möjligtvis sin coolaste roll hittills, så här störtskön har jag inte sett Colin tidigare. Samuel L. Jackson spelar skurken Valentine som är som ett förvuxet barn som läspar. Andra som medverkar i filmen är bl.a. Michael Caine Mark Strong och Mark Hamill. Även svenska Hanna Ahlström finns med som spelar en skandinavisk prinsessa.

Mycket skön och välfilmad film med mycket action och humor i två timmar får man avnjuta i “Kingsman: The Secret Service”. Det här är som en “James Bond”-film fullpumpad med adrenalin. En hel del agentfilmsreferenser bjuds det också på. Specialeffekterna är snygga och coola. Jag kan rekommendera den här filmen man vill ha två timmars underhållning.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (2 röster, genomsnitt: 5,00 av 5)