Kingsman: The Golden Circle

Titel Kingsman: The Golden Circle (2017)
Skådespelare , , , , , , , , ,
Längd 141min

I nya actionkomedin Kingsman: The Golden Circle står våra hjältar, vars yttersta mål är att hålla världen säker, inför en ny utmaning. När deras huvudkontor förstörs hålls världen gisslan och de upptäcker att det finns en allierad spionorganisation i USA som heter Statesman. Tillsammans med den nya spionorganisationen sätts deras styrka och intelligens på prov. Allt för att lyckas besegra deras gemensamma fiende och slutligen kunna rädda världen. Något som verkar ha blivit vardagsmat för Eggsy… I filmen ser vi bland annat Colin Firth, Julianne Moore, Halle Berry, Channing Tatum och Sir Elton John.

Den efterlängtade uppföljaren till den förvånande bra filmen Kingsman: The Secret Service har anlänt. Förhoppningarna inför denna var ändå något höga. Matthew Vaughn gör för första gången en officiell uppföljare till en av hans filmer (X-Men: First Class räknas inte riktigt). Så självklart måste där vara något nytt och unikt han kommer leverera på bordet för oss. Även kära skådespelare återvänder, samt nya kända ansikten så som Channing Tatum, Jeff Bridges, Julianne Moore och Halle Berry. Jag var ivrig och se vad resultatet skulle bli, och… ja… Den är helt klart mer galnare. Den är lika underhållande. Men den känns inte lika unik som första.

Meningen för mig med en uppföljare är att ha en historia man vill berätta som ändå känns nödvändig, eller har ett större intryck och påverkan på föregående film. Här blir det mer eller mindre en underhållande tid, men inte mycket mer än så. Jag gillade stora delar av filmen, men för mig blir dess nedfall att den inte tar ut svängarna som jag hade hoppats på. Speciellt då Matthew Vaughn ändå återvänder, och med hans stil finns där massvis att göra.

Vi får träffa syskonet till Kingsman, nämligen Statesman. Vilket är den stora nya introduktionen i uppföljaren, och det som är nytt och bygger vidare på historien. Lyckligtvis är det också en bit som fungerar riktigt bra med filmen. Det hade kunnat gått söder ut (no pun intended), men Matthew Vaughn vet hur han ska hantera det, och det blir en välkommen del in i familjen.

Det är väl mer storyn som jag känner inte gör något unikt. Det känns som den första filmen vågade mer, och tog större risker. Här blir det lite utav en tam version utav första filmens story. Det känns som där är mindre blod, och även svordomar. Även skurken i Juliane Moore är något bortglömd. Hon gör ytterst lite i filmen, och känns aldrig som ett direkt hot. Ännu mer är hur antiklimax allting känns när hon väl besegras. Jag säger inte att en uppföljare ska vara större och mer episk än sin föregångare. Där är många uppföljare som gör tvärtom och lyckats. Men i det är fallet känns det mer som en volym 2 på första filmen, än en ordentlig uppföljare.

Jag blev även förvånad över hur lite Jeff Bridges och Channing Tatum är med i filmen. Faktum är så är nog Jeff Bridges inte med mer än bara 5 minuter. Hanna Alström som hade en liten roll första filmen, får däremot en större och viktigare roll här. Genom att spela Eggsys (Taron Egerton) flickvän. Detta gör också att vi får beskåda sista filmen i Björn Granaths karriär innan han dog i början av året. Här spelar han kungen över Sverige.

Actionscenerna är välgjorda och håller måttet. Ingen scen kommer klå kyrkscenen i första. Men Matthew Vaughn vet ändå hur man hanterar action, och här bjuds det på härliga bra actionscener. Så på den fronten lovar filmen vad den är, och man lär inte bli besviken på den aspekten. Det är vad folket kommer vilja ha. Även humorn är bra. Jag kanske inte skrattade lika mycket som i första filmen, men där var stora delar som jag ändå fick ett gott skratt av. Den är dock mer dramatisk än sin föregångare, och dessa delarna var lika bra som både humorn och actionscenerna. Där är en fantastisk scen med Merlin (Mark Strong) som involverar låten Country Roads, som var känslosam samtidigt som den var humoristisk.

Sist ska jag väl nämna elefanten i rummet. Hur Harry (Colin Firth) kommer tillbaka efter händelsen i ettan. Jag håller mig spoiler-fri och kommer inte berätta varför. Men jag kan säga att anledningen som ges och hur. Var för mig inte en tillräckligt bra anledning till hur han är i denna. Jag förstår varför, då karaktären var populär och att Colin Firth är en stor känd skådespelare, så på något vänster vill man ha tillbaka honom då det är uppföljaren. Men för mig tar det lite bort den vågade känslan första filmen hade som gjorde sådär mot honom i första taget. För att sen veta hur han är med i denna, var lite sisådär om jag ska vara ärlig.

I sin helhet är Kingsman: The Golden Circle en underhållande uppföljare som inte riktigt når upp till första filmens nivåer. Men den bjuder fortfarande på härliga actionscener och en bred härlig humor. Elton John får en del att göra humoristiskt. Det bjuds på nya karaktärer som man välkomnar på ett bra sätt, samtidigt som man njuter av att originalskådespelarna också återvänder. Filmen vågar dock inte ta ut svängarna lika mycket som första, vilket gör att den inte känns lika unik, vilket var en av de stora överraskningarna med första filmen. Vilket jag antar denna filmen är i ett nötskal. En underhållande uppföljare med inga större överraskningar.