Klassiker: Korgväskan

Titel Korgväskan (Basket Case) (1982)
Längd 86min

A young man carrying a big basket that contains his extremely deformed Siamese-twin brother seeks vengeance on the doctors who separated them against their will.

Basket Case är ett underbart exempel på en härlig ”sleezy” film. Det är lågbudget, det är gore, det är naket och mitt i allting. En broderkärlek, om två bröder som står upp för varandra. Det låter helt galet, och det är precis vad det är. Handlingen är simpel. Döda doktorerna som separerade dem, när de var barn. Längs filmens gång blir vår huvudperson Duane (Kevin Van Hentenryck) kär i en tjej. Men detta gillar inte hans tvillingbror. Han vill bara att han och hans bror ska vara tillsammans. Så det skapar ju såklart dramatik.

Effekterna är underbara, på ett ”campy” sätt. Det är väldigt blodigt och brutalt, men ändå kan man inte titta bort för hur groteskt allting är. Ungefär som ett dött djur på vägen. Det man dock ifrågasätter sig, är hur tusan denna brodern dödar folk. Allt han är är lite hud med två armar. Effekten på honom är intressant minst sagt. Unik på sitt egna lilla sätt. Där är även ett segment som innehåller en stop-motion effekt. Även den biten är underbar.

Men jag kan ändå uppskatta att de lyckats skapa en film på den här budgeten. Många i teamet gjorde flera saker bakom kameran. Slutresultatet är heller inte så dåligt som man tror. Där är en viss underhållning och nöje man får genom att titta på denna. Om man gillar skräckfilmer då så att säga. Så på den fronten kan jag respektera filmen och uppskatta den. Jag har all respekt för filmskapare som färdigställer sina idéer och uppfyller sina drömmar.

I sin helhet är Basket Case en njutbar film i sin rätta form. Vi har sympati och förståelse för dessa bröder. Det bara så råkar vara att ena brodern är väldigt aggressiv. En unik form och effekt på honom dessutom, samt blodeffekterna. Filmen är lågbudget, men det hjälper den. Den får den där ”sleezy” och ”campy” faktor stämpeln på sig, på ett positivt sätt. Är man i rätt tillstånd är detta en film man kan njuta av. Där är två uppföljare som jag faktiskt redan sett före denna. De kan även rekommenderas om man vill se hela trilogin och brödernas ”story arc.”