Klassiker: Laserblast

Titel Laserblast (1978)
Längd 85min

A teenager stumbles upon an alien weapon, which transforms him into a grotesque killer.

Okej. Vill ni ha lasrar, aliens, explosioner, en grön infekterad person och en härlig grindhouse känsla på det? Då är Laserblast filmen för dig! I sammanlagt 30 minuter ungefär, där allt annat bara är utfyllnad. Tyvärr. Jag ville verkligen bli underhållen av denna filmen. Det är en perfekt film i min smak av ”uselhet”. Men faktum är, så blir det ganska så tråkigt i det stora hela. Hade filmen varit 30-45 minuter lång, så hade det funkat. Men det märks att filmskaparna också visste detta, vilket gör att de fyller ut med en massa bullshit resten av tiden.

Jag hatar också verkligen att vara den som trackar ner på en film som heter Laserblast. Jag vill skriva och säga ”detta är underhållande B-film med en grindhouse känsla till sig”. Men ja… 30 minuter av filmen. Så vad handlar den om? Två stop-motion aliens kommer ner på jorden och dödar en människa som hittat ett vapen och halsband. De glömmer dock kvar vapnet och halsbandet, vilket gör att en ny människa hittar det. Han leker runt med det, innan han inser vilken kraft vapnet har tillsammans med halsbandet. Så han går rundor och skjuter lite, för att senare ta det lugnt och chilla.

Filmen håller på så här resten av speltiden, och det blir drygt snabbt när det bara är de lugna scenerna. De fördjupar inte karaktärerna, då det inte är den typen av film. Men det blir bara utfyllnad till de underhållande scenerna. I vissa filmer funkar detta, men då har man någon typ av intressant karaktär eller skådespelare som håller intresset uppe. Eller så är det de pratar om relevant till det andra som är underhållande. Typ en Godzilla film. Men här så har inget någon inverkan på någonting, mer än att filmen måste fyllas ut till 85 minuter. Det blir så pass tråkigt efter en stund. Att man börjar reagera på inredningen med hur högt upp dörrhandtag sitter och hur lågt ner gardindraperiet sitter.

Det som är underhållande är de jag skrev. Det är kul att se ett laservapen förstöra saker så som bilar och hus. Här så visar de explosionen flertals gånger vilket är överdrivet, men kul. Även stop-motion utomjordingarna är en fin bonus. Där är en scen där huvudpersonen skjuter sönder en Star Wars skylt. Vet inte hur jag ska tolka det. Ville bara ha det sagt dock.

I sin helhet hade Laserblast möjligheten att vara en underhållande B-film. Du har lasrar, utomjordingar och explosioner. Men det är bara tillräckligt för en 30 minuter film. Här fylls det ut till 85 minuter, och det blir fyllt ut med filler. Inget som är av intresse, och inget som har någon vidare inverkan på handlingen överlag. Det scener som är underhållande är värda att kolla på. Men som helhet, känner jag bara att där inte finns något att hämta här. Bara en tråkig filler film.