Legend

Titel Legend (2015)
Längd 131min

LEGEND är baserad på den sanna historien om de beryktade gangstrarna, tvillingarna Ronnie och Reggie Kray, och deras uppgång och fall i 60-talets London. Tillsammans tar bröderna över staden, men samtidigt som deras imperium växer hotas deras starka band av maktkamper, galenskap och en kvinna.

Här i Sverige kanske de flesta ser ut som frågetecken när man nämner Ronnie och Reggie Kray, men i London är de fortfarande något av en big deal. Faktum är att de styrde hela East End när det begav sig, inte bara som hänsynslösa gangstrar, utan också som storkändisar. Legend målar en färggrann tavla över femtio- och sextiotalets gangsterglamour i Londons arbetarkvarter, men den som håller i penseln är inte någon av tvillingarna. Historien berättas av Reggie Krays stora kärlek, Frances.

Men, vi väntar med henne en stund, först måste vi prata om elefanten i rummet. Få kan ha undgått det utmärkande med Legend: Tom Hardy spelar båda bröderna.
Att låta en ensam skådespelare spela två roller i en och samma film är utan tvekan ett riskabelt beslut. Resultatet kan aldrig bli halvdant, antingen kan skådisen för alltid stämpla ordet ”briljant” i pannan, eller så blir det totalt magplask. I Hardys fall är det bara att ta fram stämpeldynan, karln är fenomenal. Han ger den schizofrene, våldsamme, skvatt galne Ronnie en gripande mänsklig sida, samtidigt som han låter den charmige, vältalige, behärskade Reggie bli en tickande bomb av innestängd frustration. Hatten av och allt gott, Hardys enorma talang kan vi alla skriva under på. Men en skådespelare gör inte en film. Vilket leder oss tillbaka till Frances Shea.

Frances (Emily Browning) har alltså satts i fullt fokus, det är hon som berättar historien om bröderna, och hela filmen utgår ifrån hennes och Reggies turbulenta kärlekshistoria. Hon är en ganska central karaktär. Jätteviktig, till och med. Så varför man har reducerat denna komplexa och sorgtyngda person till en personlighetslös nippertippa är för mig en gåta. Browning är det verkligen inget fel på, hon gör så gott hon kan med det material hon har fått. Nej, detta är en mycket underlig miss av manusförfattare och regissör Brian Helgeland. Jag gissar att han inte velat att Frances ska stjäla fokus från bröderna, som historien ju faktiskt handlar om, och det är ju någonstans begripligt. Men det som händer när man låter karaktären som hela filmen kretsar runt vara tunn som en pappersservett, är att själva intrigen vacklar och krackelerar. Kanske har produktionen fokuserats så pass på Hardys insats att man glömt ta filmens röda tråd på allvar? Hur det än har gått till, står den missen Helgeland dyrt.

Det hade kunnat bli statyettregn, men istället trampar Legend vatten. Utan Tom Hardy hade den sjunkit som en sten.