Klassiker: Lejonkungen

Titel Lejonkungen (The Lion King)
Längd 89min

Det är en stor dag i Lejonriket när lejonungen Simba föds. Han ska en dag ta över sin pappa Mufasas roll och förvandlas från lejonungen till Lejonkungen! Alla jublar utom Scar, Mufasas lömske bror, som själv skulle vilja sitta på tronen. Tiden går och den nyfikne Simba får lära sig mer och mer om sitt blivande rike. Han följer sin pappa, får kloka råd av babianen Rafiki och busar med kompisen Nala. Men en dag händer det som inte får hända. Mufasa är plötsligt borta och innan någon vet ordet av har Scar tagit över tronen!

Om du mot förmodan tillhör dem som legat under en sten i sisådär 17 år och totalt missat Lejonkungen, så är det en historia om den lilla lejonungen Simba som mister sin far Mufasa, lejonens konung i en hemsk olycka. Simba tar på sig skulden för olyckan och ger sig iväg ovetandes att han en dag måste återvända till lejonriket för att ställa allt till rätta efter allt hans ondskefulla farbror Scar har ställt till med.

När jag laddade Blu-Ray skivan i spelaren så tog jag ett andetag och bara stängde ögon och laddade upp mig mentalt, då innehållet på just denna skiva spelade en så pass stor roll i min barndom (jag var blott sex år gammal när filmen hade premiär) och enligt tidigare erfarenheter så ska man låta det som var så bra när man var liten vara just något som man såg som liten och minnas hur bra det var, då en del saker man har återsett i vuxen ålder har varit totalt skräp och förstört de nostalgiska minnena man har haft från man var liten. Men nyfikenheten tog över och det var de mest nostalgiska 88 minuter jag har haft på bra länge. Och trots att jag nyss fyllde 23 år så reagerade jag exakt som jag gjorde för 17 år sedan när jag såg filmen första gången, det vill säga att jag satt och kämpade mot tårarna som tillslut vann fighten.

”Vad vill du att jag ska göra, klä ut mig till tjej och dansa hula hula?”

Väntan är nu äntligen över, Disney har nu släppt sin kanske mest folkkäraste mästerverk som en ”Diamond Edition”-utgåva vilket är deras absolut finaste utgåva av äldre filmer som släpps på nytt. Förutom digitalt förbättrad bild och ljud så finns det massvis med extra material som allt som oftast inte har visats förr. Det här var första gången som jag tittade på en film, för att sedan se allt extramaterial som gick att titta på, för visa delar av det funkade tyvärr inte, för att sedan se filmen igen men den här gången med kommentatorspåret som var väldigt intressant att lyssna på. Ett stort plus är att nu kan man äntligen se spökscenen på engelska med DTS-HD och verkligen får rysningar av James Earl Jones magnifika och trollbindande basröst. Två minus med utgåvan är att Disney har plockat bort original-introt och ersätt med deras nya. Samt problemen med extramaterial som tidigare nämnts är lite smått irriterande. Annars så känns denna utgåvan given i var mans samling då man inte behöver vara en filmentusiast för att uppskatta detta mästerverk.