Logan Lucky

Titel Logan Lucky (2017)
Längd 118min

De otursförföljda bröderna Logan bestämmer sig för att ändra familjelyckan och genomföra årtiondets kupp under en av de största NASCAR-tävlingarna, det legendariska Coca Cola 600-racet på den världsberömda Charlotte Motor Speedway i North Carolina. Det gäller bara att vara smart nog, hålla nerverna i styr och få med sig de rätta kumpanerna som sprängexperten Joe Bang och syrran. Den Oscarbelönade regissören Steven Soderbergh bakom bland annat Ocean's-triologin och Magic Mike är tillbaka med en ny smart kupp. Förutom en stjärnspäckad rollista får vi även se sex legendariska NASCAR-stjärnor i icke-bilförar-cameoroller.

Steven Soderbergh återvänder efter sin så kallade ”pension” från att vara filmregissör. Även ifall det bara är 4år mellan denna och hans senaste film. Jag antar Stanley Kubrick gick i pension mellan Full Metal Jacket och Eyes Wide Shut. Skämt åt sidan, så har vi en omtalad regissör som kommer tillbaka till vita duken. Denna gången bjuder han på en lite mer mainstream film, som är åt Ocean’s Eleven hållet. En kul underhållande heist film helt enkelt.

Jag önskar jag kunde säga där är mer till filmen, men i det stora hela är där inte mycket mer. Men ibland behövs inte det. Detta påminde mig om 70-talets heist filmer. Lite i stil med en Burt Reynolds film. Smokey and the Bandit, Pelham 123, Thunderbolt, The Sting etc. Den känslan fick jag när jag såg denna, och det är där filmen hör hemma som bäst.

Att säga att filmen är snygg och har stil säger sig själv. Det är trots allt Steven Soderbergh som ligger bakom filmen, där även hans mindre bra filmer lyckas vara snyggt filmade med bra ljus och en egen stil. Här likaså.

Skådespelarna är väldigt bra i sina respektive roller. Channing Tatum fortsätter att leverera på senare år. En skådespelare som jag för inte så länge sedan ansåg vara en de sämre i branschen, har snabbt blivit en av de bättre. Här lyckas han som fadern som förlorar jobbet och gör det för sin familj och för revansch. Adam Driver som börjar dyka upp i mycket på sistone är även han bra som brodern som förlorat sin hand i kriget. Även Seth MacFarlane är rolig som dyker upp på ett hörn. Men personen som stjäl showen och som alla kommer prata om är Daniel Craig. Om man inte ser honom som James Bond hela tiden, så lär man märka att han som skådespelare är ganska så bred i sina roller. Här är han helt fantastisk som en äkta södern människa med sitt blonda hår och sina härliga kommentarer. Han lyckas för övrigt väldigt väl med sin dialekt ska tilläggas. Han stjäl varje sekund han är framför kameran och är underhållande och underbar hela vägen igenom.

Problemet jag hade med filmen är att den börjar lite långsamt. Det tar lite lång tid innan den väl kommer igång med sin underhållning och spänningen. Även humorn dröjer innan första skrattet kommer. Den är inte seg, då jag känner det är fel ordval. Men långsam känns mer rätt, då andra hälften av filmen har ett snabbare och mer underhållande tempo. Vilket är uppenbart då det är då själva kuppen inträffar. Men jag känner att man kunde kommit igång lite snabbare och kört på det långsamma tempot för mycket i början.

I sin helhet är Logan Lucky en välkomnande film tillbaka för Steven Soderbergh. Trots sin långsamma start så lyckas den komma igång efter ett tag och bjuder på bra underhållning. Skådespelarna är bra i sina roller, framför allt Daniel Craig som stjäl showen. Humorn är bra, stilen och fotot likaså. Den påminde mig om de gamla 70-tals heist filmerna, något som jag tror Soderbergh försökte eftertrakta. Ingen fullpoängare. Men en underhållande rulle som tar en långsam start, men kommer in i mållinjen med full fart.