Lone Survivor

Titel Lone Survivor (2013)
Längd 121min

Lone Survivor är baserad på den sanna historien om fyra Navy SEALs på ett hemligt uppdrag, Operation Red Wings, för att neutralisera den ökända Talibanledaren Ahmad Shah i juni 2005. De hamnar i bakhåll, isoleras från hjälp och möter en hel armé talibaner som är redo för krig. Mot alla odds kämpar de fyra männen i bergen i Afghanistan. Marcus Luttrell, som spelas av Mark Wahlberg, var den enda i teamet som överlevde uppdraget. Filmen är regisserad av Peter Berg och i övriga roller ser vi Eric Bana, Emile Hirsch, Taylor Kitsch och Ben Foster.

Som mer utav känslan av en dokumentär film, får vi återigen följa en enhet av den amerikanska militären i Afghanistan. Denna gång på ett personligt stadium och fokuserat på enskilda individer mer än den politiska situationen som faktiskt har tagit och tar plats just nu. Och det kan tolkas negativt men också positivt. I detta fall, fann jag det vackra i att följa dessa fyra soldater på jakt om överlevnad efter att en operation gått snett. Även dem melodiska byinvånnarna Marcus Luttrell (Mark Wahlberg) möter längre fram under filmen.  Det handlar om individers liv under dem hemska händelserna som utspelar sig i landet, och i detta undantag tycker jag att det är acceptabelt för en film att ha fokus på just det.

I andra fall skulle jag förmodligen bli förbannad av att än en gång sitta och se på hur stormakten målas upp som ’’the good white knight’’ som står för allt gott och den fria världen, som gör allt i sin makt att få ett lyckligt slut. Det har vi redan fått vara med om, allt för många gånger.

Nåväl i denna film, blev det ett undantag. Ett undantag som var okej, då filmskaparna på samma sätt som att berätta männsikors olika historier, tagit vara på landets finess och hur vackert det kan vara med ’’krigsfilmer’’. I anslutning till början när karaktärerna Danny Dietz och Michael Murphy löper över det platta landskapet med soluppgången i ryggen. För denna film är vacker, mjuk och lugn fast att världen brakar ihop runt omkring.