Mad Max: Fury Road

Titel Mad Max: Fury Road (2015)
Längd 120min

Regissören George Miller, upphovsperson till den postapokalyptiska genren och hjärnan bakom den legendariska Mad Max-serien, återvänder till vägkrigarens värld. Den jagade ensamvargen Max Rockatansky (Tom Hardy) hamnar i ett gäng som leds av Imperator Furiosa (Charlize Theron). De förföljs av en hänsynslös krigsherre vilket slutar med ett bensinindränkt krig på fyra hjul.

Det här är precis så där rått och dammigt som Mad Max ska vara. Det är nästan så man känner torrhostan komma krypande. Dom tidigare filmerna har varit rätt kantiga rent visuellt, där har man utvecklat Fury Road till att vara visuellt briljant. Hur man spelar med färger gör det stundtals hypnotiskt. Något annat som var svårt att inte älska i de tidigare filmerna var alla märkliga karaktärer och detaljer, det är precis lika surrealistiskt fulländat nu.

Med det sagt så saknas det dock något här för att vara en Mad Max-film av den gamla skolan. Djupet i handling och karaktärer. Även om det här är brutalt snyggt visuellt så blir känslan att man glömde bort lite av vem Max var som karaktär och hur han tog sig an sina utmaningar. Trots att man snålat på de animerade effekterna så tar det visuella över för mycket. Hade djupet funnits där så hade det kunnat vara ett mästerverk. Det når inte dit.

Att George Miller fortfarande, efter 36 år, är den som skapar Mad Max är naturligtvis en viktig ingrediens. Det är i mycket han som är Mad Max. Den mer visuella inriktningen utan för mycket dialog ska ha varit genomtänkt från George sida. Jag kan tycka att det är lite synd att en reboot går från Mad Max som vi känner igen. Men fler filmer i serien är redan planerade, låt oss vänta och se vad det kan bli av dom.

En stark 3:a måste jag ändå ge Mad Max: Fury Road.

Mattias Tengblad

Jag är inte bara kaffedrickare, jag är webbutvecklare också. Tittar gärna och ofta på film, för det mesta tillsammans med mina lurviga vänner (katter). Är vad man kanske skulle kalla MrFilms "tekniker". Läs mer om och med Mattias Tengblad på MrFim →