Mad Max: Fury Road

Titel Mad Max: Fury Road (2015)
Längd 120min

George Miller, hjärnan och regissören bakom de kultförklarade Mad Max-filmerna är nu tillbaka med en ny banbrytande film om vägkrigaren Max Rockatansky (Tom Hardy). Mad Max har efter allt som hänt bestämt sig för att vandra ensam för att överleva, men då ett högoktanigt vägkrig bryter ut tvingas han slå sig ihop med en grupp rebeller ledda av Imperatorn Furiosa (Charlize Theron).

I ett kaotiskt ökenlandskap där mänskligheten är nedbruten och kämpar för sin överlevnad. Max Rockatansky är en man som är en handlingens man men är en fåordig man som blir indragen i en vild road trip genom öknen tillsammans med Furiosa som försöker ta sig tillbaka till sitt hemland där hon ursprungligen kommer från.

“Mad Max: Fury Road” som är en reboot av “Mad Max”-filmerna som är även här regisserad och skriven av George Miller. Här har Miller satt handlingen i ett postapokalyptiskt Australien och man får se lite av Max Rockatansky´s bakgrund i form av tillbakablickar. Tom Hardy spelar rollen som Max Rockatansky och gör ett bra jobb och är filmens största behållning. Charlize Theron som spelar Furiosa är rätt okej men inget som imponerar så mycket. Andra som finns med i filmen är bl.a. Nicholas Hoult, Josh Helman, Rosie Huntington-Whiteley och Zoë Kravitz.

Tyvärr måste jag säga att filmen i sig var inte så mycket att hänga i julgranen. Hela filmen kändes som en lång road trip med utdragna biljakter. Storyn i sig var mycket tunt och gör inte så mycket väsen av sig förutom allt motorljud och pang-pangandet. Jag hade inte så stora förväntningar av den här filmen och var något skeptisk om jag skulle se den här filmen på bio men efter att ha sett att den har fått många höga betyg så drog jag mitt strå till stacken. Jag kan säga att jag är inte besviken eftersom jag hade som sagt låga förväntningar. I övrigt är filmen bra gjord men inget som räddar filmen.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (16 röster, genomsnitt: 3,75 av 5)