Maleficent

Titel Maleficent (2014)
Längd 97min

Maleficent – den onda fén berättar den hittills okända historien om Disneys mest omtalade skurk, och det svek som förvandlade hennes hjärta till sten. Hämndlystnad får Maleficent (Angelina Jolie) att kasta en oåterkallelig förbannelse över människokungens nyfödda dotter Aurora – men hon upptäcker snart att prinsessan kan vara nyckeln till fred mellan båda deras världar.

På den senaste tiden så har det gått lite sisådär för Disneys live-action filmer om man är tråkig och tittar på besökssiffrorna (även om jag personligen har tyckt om filmerna). Med tanke på dessa fakta så tycker jag att det är modigt att återigen satsa på live-action filmerna, och det är en chansning som slår sig ytterst väl och jag sitter som fastnaglad framför skärmen även fast jag var en aningen skeptisk gällande konceptet att skildra en av Disneys mest kända skurkar , speciellt en skurk från en film som hade premiär för över 50 år sedan. Men ibland kan även de blinda hitta rätt och återigen så sitter jag fascinerad över den underbara storyn och alla de olika karaktärerna som tillsammans gör filmen till ett färgsprakande och högst magisk upplevelse. En fråga som jag inte kan låta bli att tänka är huruvida filmen succé har med att göra med vem som spelar rollen som Maleficent?, då allt för många dömer boken (eller i det här fallet filmen) efter dess omslag och inte efter dess eventuella potential.

Likt både ”Alice i Underlandet” och ”Oz the Great and Powerful” så får man både stifta bekantskap med feér och andra magiska varelser men även se miljöer som stundtals får en att tappa andan. Tar man och tittar lite närmare på huvudrolls innehavarna så hittar vi Angelina Jolie vilket i mitt tycke gör den här rollen med sån finess att jag inte skulle bli förvånad om hon kommer att vinna priser för den prestationen, lika övertygad är jag inte när det kommer till Elle Fanning som spelar Aurora och mycket kanske har med att göra att jag inte riktigt köper att man använder henne när karaktären Aurora får skönhetens gåva som liten och så sitter man och väntar på att bli bräddad/bländad av den vuxna Auroras skönhet och när det väl kommer till kritan så känns det mest ”Meh! Vad det här allt?” Visserligen så är ju smaken som bekant delad, men tyvärr så räcker det för att vara störd av det under resten av filmen, även fast hennes prestation räknas mer än väl som godkänd.