Mama

Titel Mama (2013)
Längd 100min

Guillermo del Toro presenterar MAMA, en övernaturlig thriller som berättar den skräckinjagande historien om två små flickor som försvann in i skogen den dag då deras mor mördades. När de flera år senare räddas och ska börja ett nytt liv upptäcker de snart att någon eller något fortfarande hemsöker dem om natten. För fem år sedan försvann systrarna Victoria och Lilly spårlöst från sin trygga förort. Sedan dess har deras farbror Lucas (Nikolaj Coster-Waldau) och hans flickvän Annabel (Jessica Chastain) tröstlöst sökt efter dem. Efter att paret hittat flickorna vid liv i en gammal stuga förbyts glädjen över upptäckten i en undran om flickorna verkligen är de enda gästerna som de har välkomnat in i sitt hem.

Direkt när jag fick höra att Guillermo del Toro haft ett finger med i att göra denna film fick jag höga förväntningar. Jag har gillat hans skräckisar efter att ha haft en hatkä’rlek till skräckfilmer tidigare, jag gillar att bli skrämd, men få filmer hade lyckats innan jag introducerades till del Toros verk. Dessutom att de är på spanska har varit en extra thrill, dels då är ett språk som inte är det vanligaste i större filmer samt då jag själv har ett intresse för språket och åtminstone en gång i tiden kunnat det ganska bra.

Dock är Guillermo ”bara” executive producer här och alla i filmen pratar engelska. Detta gör den dock inte mycket sämre, men det tog ner mina förhoppningar något.
Filmen lyckas ändå med det den ska; att skrämmas, och då inte enbart på det där klassiska hollywood-sättet att man rycker till för att något dyker upp eller låter plötsligt, utan även den där krypande rädslan som inte baseras på överraskning utan på en skickligt uppbyggd historia. Kritikern i mig hittar dock en del håligheter i storyn, men inget som jag kommer ihåg några dagar senare och kan peka ut, så det är inga större saker om man säger så, men det slog mig under tiden jag tittade.

Slutet är kanske inte heller vad man väntat sig, på gott och ont. Jag ogillade det men min sambo sa att han gillade twisten, så det är väl som alla annat en smaksak. Helt klart är i alla fall att denna film är lätt sevärd för den som gillar genren.