Mamma Mia!

Titel Mamma Mia! (2008)
Längd 108min

Filmen bygger på succémusikalen med samma namn där den blivande bruden Sophie är på jakt efter sin pappa inför den stora dagen. Det är bara ett problem - hon vet inte vem han är. Men efter att ha tjuvläst sin mammas dagböcker, kommer hon fram till att han är någon av hennes tre gamla pojkvänner. Hon bjuder in dem alla tre, även om hon vet att hennes mamma inte kommer att bli glad... Sophie försöker desperat att hemlighålla deras närvaro, men det dröjer inte länge förrän hemligheten avslöjas och det roliga börjar!

När jag hört folk som sett musikalen live lovprisa filmatiseringen av densamma, då är det bra! Med en bra rollista, musik i överflöd och en underhållande handling är det en riktig feel-good film som man kan se i princip när som helst, förutsatt att man inte hatar ABBA:s musik, då är det lite värre. Det finns dock ett par nackdelar, till exempel märks det tydligt att många av skådespelarna är just skådespelare och inte sångare, men de försöker i vilket fall helhjärtat. Handlingen är lätt att hänga med i och även om den innehåller några personliga draman är det inga dramatiska tvister som får dig att hoppa till i soffan direkt. Däremot får man ha lite fantasi och tro på att folk när som helst kan brista ut i ett sångnummer och alla närvarande är helt koordinerade i den impulsiva dansshowen som följer.